עם האצבע על הדופק

בשקט ומאחורי הקלעים, אנשי המטה של מכבי טבעי מניעים את גלגלי השיניים של הארגון. שלוש עובדות בתחומי התפעול, הכספים ומשאבי אנוש נתנו לנו הצצה לעולמם של אנשי מטה הרשת שרואים רחב, מחוברים לשטח, מאמינים בשיתוף פעולה ובעיקר, נמצאים כל הזמן בעשיה.

"לא דימיינתי שאהיה בתפקידים ניהוליים כל כך משמעותיים"

אם כבר ביקרתם באחת המרפאות המטופחות של מכבי טבעי, אתם מבינים שמאחורי הקלעים יש פעילות נמרצת שמזיזה את הדברים: הקמה של מרפאות חדשות, שיפוץ, חידוש והרחבה של קיימות, ניהול ספקי ציוד ברמת רשת וגם טיפול בתקלות שוטפות כדי לאפשר תפקוד מיטבי של המרפאות.

על האופרציה הזו אחראית יובל פורוס, ממונה תחום תפעול באגף תפעול וצמיחה במטה של מכבי טבעי. "האגף שלנו עושה כל מה שצריך כדי לספק חוויה נעימה למטופלים וסביבת עבודה מטופחת ונוחה לעובדים של מכבי טבעי".

יובל התחילה את דרכה במכבי טבעי כסגנית מנהלת מרפאת רמת גן. אחרי כשנה וחצי בתפקיד, כחלק מתהליך מכרזים המוצעים גם לעובדים, הגישה מועמדות לתפקיד במטה ולשמחתה, גם זכתה בו. "בשנים האחרונות הארגון מתפתח וצומח ולכן יש המון הזדמנויות להתקדם. כשקודמתי, החליפה אותי בתפקיד מתאמת שירות מאוד מוערכת שקודמה לתפקיד ניהולי". לאחרונה, נוסף לתפקידה של יובל תחום אחריות נוסף של ניהול סקטור המִנְהָל, מתוך מטרה לשפר את תנאי העבודה, הפיתוח המקצועי והאישי של מתאמות השירות ברשת. "כשהתקבלתי להיות סגנית מנהלת במרפאה, לא דמיינתי ששלוש שנים אחרי אהיה בשני תפקידים ניהוליים כל כך משמעותיים במטה הרשת".

בתפקידה, יובל נותנת מענה להיבטים תשתיתיים וגם לשירות שוטף של 26 מרפאות ויותר מ- 70 שלוחות והקשר עם הנהלות המרפאות שוטף ויומיומי וכולל גם ביקורים בשטח. "הגעתי מהשטח, הכרתי מקרוב את צוות המרפאה והייתי בקשר אישי עם מטופלים. היום אני רואה את העשיה עבור המרפאות שלנו מנקודת מבט רחבה יותר - של מטה ומאוד ברור שהעשיה שלנו - כל אגף בתחומו - מכוונת עובדים".

אחד הדברים שיובל מספרת שהיא אוהבת בארגון, הוא פתיחות וקידום חדשנות. חדשנות נמצאת באופן יזום בתוכניות העבודה הארגוניות, ובין השאר, מתקיים בשנים האחרונות 'קול קורא' לרעיונות של עובדים, תהליך מסודר של בחירה ואז יישום של הרעיונות הנבחרים בכל הארגון

את אחד הרעיונות שעלו במסגרת 'רעיונות מהשטח' - שיפור איכות הסביבה - יובל שמחה ליישם גם בתחום האחריות שלה. "בתחום שלנו יש שימוש רב במגבות לצורך טיפולים, ולכן יזמתי שימוש במגבות אקולוגיות מתכלות. זו יוזמה שדרשה תהליך ארוך של בחינת מוצרים שיעמדו בסטנדרטים שלנו ופיילוט של כמה חודשים.  לשמחתי הפיילוט הצליח ובארגון כולו משתמשים היום במגבות אקולוגיות, לצד שיפורים נוספים כמו כמו החלפה של כלי הפלאסטיק בכלים רב פעמיים".

בצעד נוסף יובל אף הרחיבה את היוזמה שלה מעבר לגבולות הארגון ולטובת המטָפלים של מכבי טבעי, שלהם גם קליניקות פרטיות. "הסיכום שלנו מול ספק המגבות כלל גם הנחה לרכישת מגבות מתכלות עבור העובדים שלנו. זו היתה דרך לצ'פר את העובדים שלנו וגם את הסביבה".

"במטה של מכבי טבעי יש משהו יוצא דופן באנשים ובשיתוף הפעולה" יובל מסכמת. "אני מרגישה בנוח לשתף את המנהלים שלי בכל רעיון שיש לי - בין אם כדי לייעל תהליכים או בכל דבר אחר. מדהים כמה פעמים שמעתי את התשובה 'יאללה, בואי נקדם את זה".

"יש משהו מאוד מיוחד בהיבט של השקיפות והשיתופיות"

מספיקות כמה דקות בחברתה של אורלי דוד, עוזרת מנהל אגף הכספים של מכבי טבעי, כדי להבין עד כמה ניהול תומך ואנושי משמעותי עבורה.

אורלי התחילה את דרכה כמנהלת חשבונות בקבוצת מכבי שירותי בריאות. ב- 2008 הצטרפה למכבי טבעי כמנהלת חשבונות ראשית ואחרי כמה שנים, קודמה לתפקיד  עוזרת מנהל אגף כספים. ביום יום שלה היא עוסקת בדוחות הכספיים של הרשת ומנהלת מקצועית את צוות הנהלת החשבונות.

"עבדתי במטה של מכבי שירותי בריאות ושמעתי על התפקיד מחברה שעבדה במכבי טבעי. היה לי ממשק עבודה עם מכבי טבעי ולכן הכרתי את הפעילות שלהם כחברת בת בקבוצה. אישית, זו היתה הזדמנות נהדרת בשבילי להשתלב בתפקיד עם אחריות מקצועית רחבה יותר ולנהל צוות", היא מספרת. אורלי עברה תהליך ראיונות מסודר וכשהתקבלה לתפקיד היא מספרת על השתלבות פשוטה בזכות ההיכרות עם פעילות הארגון ועם אנשים בתוך הקבוצה.  

"לאורך השנים עבדתי במכבי טבעי עם מנהלי כספים שנתנו לי גב בכל דבר, תמיד יכולתי להגיד את דעתי, להתייעץ וזה נתן לי המון ביטחון". אורלי מספרת על מנהלים שידעו לזהות את העבודה הטובה שלה, לתת לה משוב וגם להתעניין ולדבר איתה על התוכניות לעתיד. "הקידום שלי כלל קבלה של תחומי אחריות נוספים. זה היה מאתגר, אבל קיבלתי תמיכה לאורך כל התהליך ובשילוב יחסים בינאישיים טובים, המעבר לתפקיד היה מצוין".

הערך הניהולי והאנושי לא מסתיים באגף הכספים אליו אורלי שייכת. היא מתארת הנהלה מאוד מאפשרת, שיתוף במידע ושיתוף פעולה בין מחלקות ואגפים: "באגף שלנו ובכלל במטה, יש קשר מצויין בין עובדים - מקצועי וגם אישי. האווירה מאוד חיובית, חמה ויש קשרים טובים. האמת היא שפשוט נעים לי להגיע לעבודה". אורלי מספרת גם על מפגשים מקצועיים של מנהלי התחומים מאגפים שונים שנערכות אחת לכמה חודשים, בהם מספרים על הפרויקטים ומשתפים בחשיבה - מה שיוצר חיבור ועשיה משותפת. "יש כאן משהו מאוד מיוחד בהיבט של השקיפות והשיתופיות", היא מסכמת.

כחלק ממחלקת כספים של ארגון ללא מטרות רווח, יש הרבה סיפוק בלהחזיר משאבים לטובת המטופלים והעובדים. "כעובדי מטה בארגון בריאות, אנחנו חשופים לעשיה ולערך של הרפואה המשלימה, שומעים סיפורי הצלחה, על העשיה של אנשי המקצוע במרפאות. זה נכון שאנחנו לא אלה שפוגשים את המטופלים, אבל מאחורי הקלעים אנחנו כל הזמן עוסקים בשיפורים עבורם, עבור העובדים שלנו ובלקחת את הארגון קדימה". 

אורלי דוד, עוזרת מנהל אגף הכספים

"אנחנו לא שוקטים על השמרים לרגע"  

 אם חשבתם שהגעתם לארגון בריאות מנומנם, שיחה עם מיכל אחיטוב, מנהלת תחום  משאבי אנוש, הדרכה, ופיתוח ארגוני באגף משאבי אנוש, תשקף עבורכם תמונה מדויקת יותר.   

כאשת משאבי אנוש כמעט תשע שנים במכבי טבעי ולפני כן בארגונים גדולים כמו נטפים ופרטנר, מיכל יודעת לשים את האצבע על מאפיינים ייחודיים של ארגון. "העובדה שמכבי טבעי הוא ארגון ללא כוונות רווח, לא מונעת מאיתנו להתנהל כארגון עסקי לכל דבר - עם תקציבים, מטרות  וחדשנות בלתי פוסקת. ועם זאת, יש משהו באווירה, במהות ובגישה הניהולית שהוא הרבה יותר אישי, יותר עוטף, דואג וחם כלפי העובדים".

לדעת מיכל, אחת הסיבות המרכזיות לאווירה הייחודית בארגון היא האנשים. "יש שיתוף פעולה מעולה בין האגפים במטה. יש המון פתיחות לעשות דברים חדשים, אוהבים יוזמות של עובדים ויש קשר שוטף  ויומיומי של יחידות המטה עם הצוותים הניהוליים בעשרות המרפאות שלנו. חלק מתוכנית העבודה שלנו היא גם לבקר במרפאות, ולפעמים זה גם אתגר עם פרישה גיאוגרפית בכל רחבי הארץ".

תחום הדרכה והפיתוח הארגוני הוא תחום שנוגע בפיתוח המקצועי והאישי של כל העובדים בארגון, וכולל בין השאר, גם את פעילות קמפוס ההדרכה המוביל של מכבי טבעי. "כשבנינו את התוכנית השנתית של הקמפוס" מיכל מספרת "יצאנו עם סקר לכל העובדים ושאלנו מה חשוב להם ללמוד ומה מעניין אותם, כך שבבניית התוכנית, הצרכים והרצונות של העובדים בכל העיסוקים, שולבו במיקודים המקצועיים והעסקיים של הארגון".

"לצד ההתפתחות בתחומי הפעילות המקצועית והשירות למטופלים שלנו, בשנים האחרונות עשינו קפיצת מדרגה אדירה ברמת התהליכים הארגוניים, החשיבה וההקשבה לעובדים". מיכל מספרת על חידושים בתחום משאבי אנוש כמו דיגיטציה של תהליך הגיוס, הטמעה של תהליך מסע עובד לאורך השנה הראשונה בארגון, הרחבה של פעילות קמפוס הלמידה - הן גיאוגרפית והן בשיטות למידה מתקדמות, ועוד ועוד פיתוחים בתחומים שונים. "אנחנו לרגע לא שוקטים על השמרים" היא מסכמת. "בארגון שמתפתח וצומח, יש המון עשייה וזה מייצר עניין מקצועי והמון הזדמנויות".

מיכל אחיטוב, מנהלת תחום  משאבי אנוש, הדרכה, ופיתוח ארגוני באגף משאבי אנוש