כאבי כתף ויד ברפואה המשלימה

המידע המקצועי בכתבה באדיבות דר' שי פסטרנק, מנהל רפואי מרחב הצפון, מכבי טבעי

פתרונות טבעיים לטיפול בכאבי כתף ויד

מרביתנו דוחים את הטיפול בבעיה עד שהכאב הופך לבלתי נסבל ומגבלת התנועה מחמירה. ממה נובע הכאב ומדוע כדאי מאוד להסתייע ברפואה משלימה?

כאבי כתף או יד היוצרים מגבלת תנועה יכולים להיגרם בשל מגוון סיבות, כשהנפוצות בהן כוללות את אורח החיים 'הדיגיטלי', יציבה לקויה והפעלה חוזרת של שריר מסוים מבלי להרפותו מידי פעם במהלך הפעילות ובסיומה.

מקורו של הכאב בקריעה חלקית של סיבי גיד המחברים את השריר לעצם ואשר מובילה לדלקת בגיד. במקרה של כאב כתף או יד מדובר בגידים המחברים שרירים לאזור הכתף, לאזור המרפק או למפרק כף היד. קיים סיכון שהדלקת בגיד תלווה ב'הסתיידות', היינו הצטברות משקעי סידן וזרחן על הגיד שתוביל להתעבותו וכתוצאה מכך לחיכוך מוגבר שלו עם הסביבה ואובדן התנועה החלקה.

הדלקת בגיד מסבה כאב בעיקר בעת הנעת השריר אליו הוא מחובר, או בעת הפעלת לחץ על האזור הדלקתי (למשל שכיבה על כתף כואבת). 

פעילות לא תקינה עלולה להוביל לפגיעה בגיד

הפעלה מאומצת של שרירים החוזרת על עצמה אינה רק נחלתם של ספורטאים מקצועיים, אלא של כול אלו המקיימים פעילות גופנית הכרוכה בהפעלה חוזרת של אותה קבוצת שרירים. במקרים רבים מאד מדובר בעוסקים בעבודה מול מחשב, באנשי מקצוע דוגמת נגנים, נגרים וצבעים, או בכאלו המתאמנים בחדר הכושר ללא הדרכה מתאימה, משחקים טניס או טניס שולחן.

כמובן שכול פעילות לא תקינה כזו עלולה להוביל לפגיעה בגיד שונה, הנובעת מאופי הפעילות. וודאי נתקלתם בשמות של כאבי כתף דוגמת 'דלקת בשרוול הכתף', 'דלקת בגיד', 'כתף קפואה' וכן ב'מרפק טניס', 'מרפק גולף' או 'תסמונת התעלה הקרפלית'. כול בעיה רפואית כזו נובעת מפגיעה בגיד שונה עקב פעילות גופנית שונה.

'כתפיים עגולות', מחלת הישיבה מול מחשב

לאלו התמהים מה לכאב כתף ולפעילות מול מחשב נסביר שהדלקת הנפוצה בגיד הסופרה-ספינטוס (נמצא החלק העליון של מפרק הכתף) נגרמת בשל תופעה הידועה בכינוייה "כתפיים עגולות". מדובר בנטייה הטבעית לעגל כתפיים קדימה שעה שיושבים מול מחשב, ואשר גורמת להיווצרות לחץ על שריר הסופרה-ספינטוס הנמצא במעלה השכמה, ומתחבר לכתף באמצעות הגיד.

שריר זה מהווה נדבך חשוב במערך השרירים שמניעים את הכתף. הלחץ המתמשך עליו גורם בסופו של יום להופעת כאב והתהוות דלקת בגיד שמחבר את השריר לאזור הכתף. ככלל, הגיד מועד לפורענות דלקתית מתמשכת יותר מהשריר עצמו בשל אספקת דם מועטה יחסית שהוא מקבל, בהשוואה לאספקת הדם שמקבל השריר. התוצאה היא כאב כתף ויצירת מגבלת תנועה אגב הנעת הזרוע (בעיקר הרמתה).

גם אחיזה לא נכונה בעכבר, או הנעה לקויה שלו, או הקלדה במנח יד לקוי, עלולות להוביל לדלקת וכאב. למשל 'מרפק טניס' המתאפיין בכאב בשרירי האמה בסמוך לחלק העליון של המרפק, או תסמונת התעלה הקרפלית שמתאפיינת בבעיות בפרק כף היד.

אבחון רפואי מדויק לבעיות כתף ויד

מרביתנו דוחים את הטיפול בבעיה עד שהכאב הופך לבלתי נסבל ומגבלת התנועה מחמירה. קשת הפתרונות תלויה בגורם לבעיה ובאופייה, וכאן המקום להדגיש את חשיבותו של האבחון הרפואי המדויק.

כאב כתף למשל עלול לנבוע ממגוון רחב מאד של מצבים רפואיים, שיש לבדל ביניהם. כאב כתף הנובע מבעיות בצוואר יזכה לטיפול שונה מכאב הנובע מדלקת באחד מהגידים המתחברים לכתף.

בהנחה שמדובר בדלקת בגיד מסוים, כמובן שנשאף להקל תחילה על הכאב. הטיפול השמרני המסורתי כולל משככי כאב, קירור המקום ומתן מנוחה לשריר אליו מחובר הגיד הבעייתי.

לעיתים, ובפרט כשהדלקת היא כרונית (מתמשכת) ימליץ הרופא על זריקות של קורטיקוסטרואידים (חומרים נוגדי דלקת), אך יש לזכור שהן אינן יעילות בטווח הארוך. למעשה מדובר בעזרה לגוף להפחית את הדלקת, כי גם באופן טבעי הגוף מפריש סטרואידים לאזור דלקתי, מרגע שהוא מזהה צורך לחסל את התופעה הדלקתית.

במקרים מסוימים ייתכן שיומלץ על שימוש מקומי בגלי הלם (בעיקר למקרי הסתיידות, ויש סיכונים להחמרת הקרע בגיד) או אף על ניתוח.

טיפול בכאבי כתף ויד באמצעות שילוב של דיקור סיני וטיפולי מגע

לפני שפונים לפתרונות תרופתיים או פתרונות פולשניים, בהחלט מומלץ לשקול פתרונות נוספים, בעזרת רפואה משלימה. מומלץ להיוועץ עם רופא קונבנציונאלי המתמחה ברפואה משלימה.

הרפואה המשלימה מספקת כלים יעילים ובטוחים לפתרון הבעיה, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. שילוב של דיקור סיני וטיפולי מגע (manual therapy) דוגמת אוסטיאופתיהכירופרקטיקהטווינא ועיסוי עמוק של רקמות עשויים להועיל מאד.

הדיקור הסיני שהראה יעילות מרשימה בטיפול בדלקות גידים מסוגל לתרום להפחתת הכאב כמעט באופן מידי, ותוך מספר מוגבל של טיפולים להביא להיעלמות הדלקת ולהסרת מגבלת התנועה.

נמצא שבתגובה לנעיצת המחט מתרחשים שני תהליכים, מחד הגוף מייצר במערכת העצבים חומרים בולמי כאב (דוגמת אנדורפינים וסרוטונין) ומאידך מפחית את התגובה הדלקתית, על ידי שינויים בכמותם של חומרים 'מתווכי דלקת' (פרוסטגלנדינים, לויקוטריאנים ואחרים).

טיפולי המגע יפחיתו את הכאב, יתרמו לחיסול הדלקת על ידי הגברת זרימת הדם לגיד ויעודדו תהליכי ריפוי והחלמה של הגיד הפגוע. כתלות במקרה, ובפרט במצב כרוני (דלקת שהתמשכה) פעולת העיסוי תתרום ל'פתיחת הידבקויות' בנקודת החיבור שבין הגיד לשריר ותשיב את טווח התנועה לקדמותו.

רפואה משלימה למניעת הישנות הבעיה

כשמדברים על רפואה משלימה הטיפול אינו מסתכם בחיסול הסימפטומים של הבעיה, אלא עוסק גם במניעת הישנותה. אם מקור הבעיה נבע מיציבה לא נכונה או מהפעלה לקויה של שריר, הרי יש סיכון שהבעיה תישנה. מרגע שבעת האבחון זוהה מקור הבעיה, הרופא המייעץ ימליץ כיצד למנוע את הישנותה בעתיד, או יפנה לאנשי מקצוע שידריכו את המטופל בנושא.

במקרה של דלקת בגיד הסופרה-ספינטוס שנגרמה מתופעת "כתפיים עגולות" בעת ישיבה מול מחשב, יומלץ על תיקון היציבה מול המחשב ועל שורת תרגילים פשוטים לביצוע בבית, שמחד יחזקו את השריר ומאידך ירפו אותו באופן שוטף.