כאב כרוני ודרכי טיפול

כאב כרוני – מהו ואילו טיפולים מציעה הרפואה המשלימה

הכאב הפך לחלק משגרת החיים שלכם? כנראה שאתם סובלים מכאב כרוני. בישראל חיים כיום מאות אלפי אנשים הסובלים מכאב כרוני. כתוצאה מהכאב חלקם אף סובלים מדיכאון, תלות בסביבה ובתרופות, ופגיעה מתמשכת באיכות החיים.

הכאב שאנו מרגישים בעת פציעה או מחלה הוא דרכו של הגוף שלנו לאותת למוח שמשהו לא בסדר. למרבה הצער, אצל רבים מאיתנו מדובר באיתות קבוע, שהוא חלק משגרת החיים. 17% מאוכלוסיית העולם סובלים מכאב כרוני, הנובע משינויים פיזיולוגיים המתחוללים בגוף בעקבות מחלה כרונית, כמו מחלות מפרקים ומיגרנות, המפעילות את מערכת הכאב באופן קבוע ומתמשך.

מהו כאב כרוני?

"קיימים שני סוגי כאב: אקוטי וכרוני" מסביר ד"ר שי פסטרנק, המנהל הרפואי של מרחב הצפון במכבי טבעי. "כאב אקוטי הוא כאב חד וזמני, המשמש כמעין 'גלאי עשן' שמצפצף ומאותת בכל פעם שיש נזק לרקמה או לאיבר בגופנו, ומגן עלינו מפני נזק מתמשך. לעומת הכאב האקוטי, החולף, הכאב הכרוני הוא כאב הנמשך מעבר לשלושה חודשים, ולפיכך נחשב כמחלה בפני עצמה ולא כתסמין. בהגדרת הכאב הכרוני נכללים כאבי גב, כאבי ראש ומיגרנות וכאבי מפרקים".

כאב כרוני (או כאב סירוגי-כרוני) הוא כאב מוכר, שחוזר בצורה רציפה או לסירוגין באזור רגיש בגוף. הכאב הכרוני יכול להופיע בגב, כמיגרנה בראש, ככאב לאחר פציעה או אפילו ככאבי מחזור, כאשר תדירות ועוצמת הכאב גדלה ככל שדוחים את הטיפול. "נשים נוטות לסבול ממחלות כרוניות יותר מגברים. לנשים יש תסמונות כאב הייחודיות להן: מיגרנות, פיברומיאלגיה וכאבים הקשורים למערכת ההורמונלית הנשית", אומר ד"ר פסטרנק. "בלא מעט מקרים של כאב כרוני, שלא נעלם על אף הטיפול התרופתי, הרופא מפנה את המטופל לטיפולים ברפואה משלימה."

אילו חלופות יש לטיפול הקונבנציונלי בכאב כרוני?

בשנים האחרונות נוצר מודל חדש ברפואה, הקרוי "המודל הביו-פסיכו-סוציאלי" של הכאב. מודל זה מגדיר את הכאב כתסמונת, המושפעת ומשפיעה על אלמנטים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. ברבים מהמקרים, חוויית הכאב הכרוני קשורה לתחושה ואף לרגש: אנשים הסובלים מכאב כרוני נעדרים ממקומות העבודה לתקופות שונות, מבקרים אצל הרופאים לעתים קרובות, ולא אחת מוצאים את עצמם מבודדים חברתית, זוגית ומשפחתית. כתוצאה מכך, חלק לא מבוטל מהסובלים מכאב כרוני סובלים גם ממצב רוח ירוד ואף דיכאון מתמשך, המצריך טיפול תרופתי.

ברבים מהמקרים של כאב כרוני, הכירה הרפואה הקונבנציונלית את הערך של שילוב הרפואה המשלימה והאינטגרטיבית כמענה רפואי שלם לתופעת הכאב. רופאים רבים ממליצים על שילוב של טיפולים ברפואה הקונבנציונלית, כמו טיפול תרופתי ופיזיותרפיה לצד טיפולים ברפואה משלימה, דוגמת דיקור סיניטווינאכירופרקטיקה ואוסטאופתיה. במקרים אלה, טיפולי הרפואה המשלימה נועדו בכדי להעניק ערך מוסף לעולם הרפואה המוכר לנו, באמצעות טיפול יסודי ומתמשך.

"קיימים מקרים בהם המטופל זקוק לטיפול קונבנציונלי בלבד, ולעומת זאת קיימים מקרים שדווקא שילוב הרפואה המשלימה מעניק את הפתרון הטוב יותר למטופל", מסביר דר' פסטרנק. "למשל, כשמדובר בכאבי גב כרוניים, הכאבים עשויים לנבוע מתזוזה קטנה של חוליה, שבפועל תשפיע ותוביל לכאב מתמשך. במקרה זה, הרפואה המערבית לא תמיד מצליחה לזהות את מקור הכאב בצילומי הרנטגן, ולכן הרפואה המשלימה יכולה להעניק ערך מוסף אמיתי".

הטיפולים ברפואה משלימה במכבי טבעי ניתנים לאחר פגישת ייעוץ רפואית, המתבצעת ככלל על ידי רופא קונבנציונלי, אשר התמחה ברפואה משלימה, תוך הסתמכות על הניסיון המקצועי והידע הקליני שנרכש במכבי טבעי ב-23 השנים האחרונות.
הרופא מתאים למטופל את תכנית הטיפולים המתאימה ביותר עבורו, תוך הקטנת סיכונים לגרימת נזק.

על ידי קריאת מפת הגוף, ניתן לזהות את מקור הכאב, ובאמצעות התאמת הטיפול הנכון ניתן להפחית משמעותית את עוצמת ותדירות הכאב, ואף להעלים אותו לחלוטין. 

"גם וגם" בשיטה האינטגרטיבית - שילוב של רפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה

מכבי טבעי, רשת המרפאות לרפואה משלימה מבית מכבי שירותי בריאות, מתמחה בתחום הרפואה המשלימה ופועלת בשיטה האינטגרטיבית - שיטה המשלבת רפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה, מתוך תפיסה שלמה של גוף ונפש. במסגרת תפקידו, ד"ר שי פסטרנק משמש כמנהל הרפואי במרחב הצפון של רשת המרפאות לרפואה משלימה מבית מכבי שירותי בריאות. לדברי דר' פסטרנק, "השיטה האינטגרטיבית הינה שילוב של שני עולמות הרפואה למטרה משותפת - שיפור והקלה בכאבים של המטופל".

במסגרת השירותים, מכבי טבעי מציעה למטופליה מגוון רחב של טיפולים תחת קורת גג אחת. בכך, יכול כל מטופל ליהנות ממספר טיפולים הפועלים במקביל, ומטפלים בכאב הכרוני באופן אחראי ויעיל.

למכבי טבעי מרפאות ונקודות שירות בפריסה ארצית רחבה, בהן ניתן לקיים פגישת ייעוץ רפואי, ככלל עם רופא מייעץ, שעובר על התיק הרפואי של המטופל, ומתאים לו את הטיפול הנכון ביותר להקלה במקרה של כאבים כרוניים בגב, כאבי מפרקים או מיגרנות חוזרות ונשנות.