נשים בגיל המעבר

מיכל רוזנר, נטורופתית ורפלקסולוגית במכבי טבעי, מתארת את יתרונותיה של התזונה הטבעית לעידוד אורח חיים בריא

כיצד הרפואה המשלימה מסייעת לנשים בגיל המעבר?

מי שהגיעה אל גיל המעבר ומרגישה את סימניו וודאי יודעת שהזעות וגלי חום הם רק קצה הקרחון. גיל המעבר הוא עולם ומלואו, והגיע הזמן לפזר את הערפל סביבו. אחת הבעיות העיקריות היא שנשים רבות אינן מקשרות בין הסימפטומים המגוונים לתחילתו של גיל המעבר ומתחילות להתרוצץ מרופא לרופא, מבלי לקבל מענה כולל. אבישג לבקוביץ, דיאטנית קלינית ומטפלת בתזונה וצמחי מרפא ברשת מכבי טבעי מסבירה  אילו שינויים באורח החיים יקלו על התסמינים:

מה הם התסמינים העיקריים של גיל המעבר?

חשוב לומר שהתסמינים משתנים מאישה לאישה בתדירותם ובחומרתם. עיקר התסמינים המוכרים והידועים הם: נדודי שינה, אי סדירות במחזור החודשי, גלי חום, יובש בנרתיק ובעור, ירידת צפיפות עצם, עליה במשקל, דלקות חוזרות בשלפוחית השתן, אי שליטה במתן שתן, כאבי ראש, גפיים קרות, קשיים בריכוז, חשק מיני ירוד, חוסר שיווי משקל, עייפות מרובה, כיווצי שרירים ברגליים, שינויים במצבי רוח ונשירת שיער מוגברת.

אילו טיפולים ושינויים באורח החיים יכולים להקל על התסמינים?

  1. שימוש בטכניקות הרפיה: טיפולי מגע, יוגה, תרגילי נשימות, דמיון מודרך, מדיטציות וכד' יכול לסייע רבות בהפחתה של תדירות ועוצמת גלי חום הנגרמים עקב גיל המעבר ולהוות מרכיב קריטי בהצלחת הטיפול.
  2. ביצוע פעילות גופנית: משפרת את התחושה הכללית, מסייעת בהפחתת עוצמת וחומרת גלי חום, מפחיתה רמות שומנים וטריגליצרידים, משפרת את זרימת הדם וצפיפות עצם, ותורמת לעלייה במצב הרוח (מעלה רמות של אנדורפין- הורמון המשרה תחושת רוגע).
  3. תזונה שהיא יותר מקררת והגברת צריכה של מזונות מן הצומח כגון דגנים מלאים, קטניות פירות וירקות. פיטואסטרוגנים (אסטרוגנים צמחיים), המצויים במזונות כמו מוצרי סויה וזרעי פשתן מסייעים בשמירה על המאזן ההורמונלי. חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 חשובות לשלמות ותקינות תאי הגוף, מהוות אבן בניין להורמוני מין, תורמות לאיזון הורמונלי ולתפקוד תקין של מערכת העצבים. ניתן למצוא אותן במזונות כמו: דגי ים כגון סרדינים, סלמון, הרינג (מטיאס), טונה, מקרל, פורל, הליבוט, סול ובזרעי פשתן.

מזונות המכילים ויטמין E כגון ירקות ירוקים עליים, אגוזים שקדים וזרעים. ויטמין E נמצא כמקל על גלי חום.

שימוש בנרות ויטמין E עשוי להקל על סימפטומים של יובש בנרתיק, בעיקר אצל נשים שאינן יכולות להשתמש בטיפול הורמונלי.

  1. שתייה מרובה, כ-8-10 כוסות מים ליום, חיונית לפעילות תקינה של תאי הגוף, מונעת התייבשות של העור ומשפרת את פעילות מערכת העיכול.
  2. שימוש בצמחי מרפא: צמחי המרפא המשמשים אותנו לטיפול בתסמונת גיל המעבר כוללים בעיקר צמחי מרפא הורמונליים המכילים פיטואסטרוגנים.

וממה כדאי להימנע?

מזונות מן החי כגון בשר, חלב ומוצריו וביצים – חלב מכיל כמויות גדולות של זרחן המשבש את הספיגה של סידן לעצמות. מוצרי מזון מהחי עשויים להכיל הורמונים מלאכותיים אשר עלולים להחריף חוסר האיזון ההורמונלי. מזונות המכילים שומן רווי- בשר בקר, מזון מעובד, מרגרינה, חמאה, שמנים מזוקקים, פחמימות פשוטות (סוכר, קמח לבן, עוגות ועוגיות) מזונות תעשייתיים, מעובדים, מלאכותיים ומשוּמרים המכילים צבעי מאכל וחומרי טעם וריח, עלולים להחריף את חוסר האיזון העצבי וההורמונלי.

הפחתת צריכה של ממריצים כגון קפאין, שוקולד ומשקאות קלים גורמים לגירוי של מערכת העצבים  ולהגברת גלי חום. הפחתת צריכה של משקאות אלכוהוליים - אלכוהול מגביר גלי חום. הפחת צריכה של נתרן אשר גורם לצבירת נוזלים ולעלייה בלחץ הדם.

 

דפנה ארליך, מטפלת ברפואה סינית וצמחי מרפא ברשת מכבי טבעי וחברה בוועד האגודה הישראלית לגיל המעבר מסבירה: "הפרה מנופאוזה שלי החלה מספר שנים לאחר שבתי הצעירה נולדה. היא כללה סימפטומים שאף רופא לא מצא מכנה משותף ביניהם, אף אחד לא ידע לתת לי מענה, והתשובות שניתנו לי ביטלו למעשה את מה שהרגשתי.  נשים רבות זוכות לתגובה דומה מצד הסביבה הקרובה או מצד הרופאים, בשל חוסר מודעות. ישנה עבודה רגשית ומנטלית, כאשר מטרת הטיפול היא שהמטופלת תוכל לגבש לעצמה דרך פעולה אישית, ואפילו חזון לעתיד. למשל, איפה אני רואה את עצמי בגיל 80? אך מעבר לכל אלו, הרעיון הוא לשנות עמדות – מעמדה של פחד מפני העתיד והשינוי הקרב לעמדה של קבלת כלים להתמודדות עם הסימפטומים השונים. העבודה במכבי טבעי מאפשרת לי לפגוש סוגים שונים של נשים שמתארות את הקשיים בגיל המעבר ויש פה גם תחושת שליחות גדולה שמאפשרת לי לעזור לאותן נשים חזקות להמשיך לנהל חיים שגרתיים ושמחים".

* המלצות אלו אינן מהוות תחליף לייעוץ רפואי או מקצועי.