טיפולים משלימים לכאבי גב וצוואר

כאבי גב וצוואר ברפואה המשלימה

באילו כלים משתמשים ברפואה משלימה לטיפול בכאבי גב וצוואר?

הרפואה המשלימה, העוסקת הן בחקר הסיבה לבעיה והן במתן פתרונות טובים למצב, מצוידת בכלים טיפוליים שהוכחו באופן מדעי ומעשי כיעילים. הנדבכים המרכזיים של סל הכלים הם דיקור ומגוון טיפולי מגע, ואליהם מצטרפים על פי הצורך ביופידבקרפלקסולוגיהשיטת אלכסנדר, פאולה ועוד.

דיקור עשוי לסייע כמעט לכל כאב גב או צוואר. פעמים רבות יומלץ לשלב עם הדיקור טיפולי מגע דוגמת טווינאכירופרקטיקה ואוסטאופתיה. טיפולי הרפואה המשלימה אינם עוסקים רק בסימפטומים שמציקים לגוף האדם, אלא גם בהבאת הגוף לאיזון כללי תוך התייחסות לגורמים שהביאו לסימפטומים.

מקורן של בעיות גב וצוואר, המשפיעות באופן מהותי על איכות החיים, יכול להיות נעוץ בגורמים רבים, החל מתאונות וכלה בארגונומיה לקויה.  הבעיות נובעות מן הסתם מפגיעה כלשהי בעמוד השדרה או בשרירים שמסביבו והן מגבילות את התנועה ובמקרים רבים מסבות כאב.

עמוד השדרה

עמוד השדרה הוא מבנה מורכב שתחילתו בבסיס הגולגולת והוא מסתיים בעצם הזנב. מדובר באוסף של חוליות קשות, המשתלבות זו בזו באמצעות מפרקים, כשבין חוליה לחוליה מצוי 'דיסק' שתפקידו לבלום זעזועים. ללא המפרקים לא הייתה מתאפשרת גמישות עמוד השדרה ולא יכולנו לכפוף את הגב או להטות את הצוואר.

החוליות מגינות על 'חוט השדרה' העובר בתוכן לאורך כל עמוד השדרה, ומהווה חלק חשוב ממערכת העצבים. התנועתיות של עמוד השדרה ויציבותו נתמכות בעזרת 'רצועות' (סוג של רקמות חיבור) ושרירים.

פגיעה באחד מרכיבי עמוד השדרה (כולל בשרירים התומכים) עלולה להשפיע גם על האחרים, והתוצאה היא כאב, הגבלה בתנועה וירידה בתפקוד. האזורים המועדים יותר לפורענות הם אזור הצוואר ואזור המותן (גב תחתון) המצויים בתנועתיות רבה.

היעילות של דיקור ככלי לטיפול בבעיות גב נחקרה מדעית. בחינת מחקרים שפורסמה ב- 2012 בעיתון המדעי Arch Intern Med  הראתה שלגבי כאב גב וכאב צוואר הטיפול בדיקור יעיל יותר מדיקור סרק (כזה שמבוצע בנקודות סתמיות).

דיקור, מרידיאנים ופריצת דיסק

במצב המכונה 'פריצת דיסק' (או בקע דיסק), הג'ל (חומר צמיגי) שנמצא בתוך הדיסק הבין-חולייתי פורץ מתוכו עקב שחיקה של הדיסק או עקב תאונה, מכה או מאמץ גופני חריג. הג'ל שפרץ מפעיל גירוי כימי ופיזי על קרומי חוט השדרה ושורשי העצבים, ונוצרת דלקת. הדלקת המלווה בבצקת (התנפחות מקומית עקב הצטברות נוזלים) יוצרת לחץ על העצבים וגורמת לתחושת כאב מקומית, המלווה לעתים בתופעה של הפחתת תחושות באזורים שונים בגוף, עקצוץ ונימול.

בהיעדר טיפול תתרחש במרבית המקרים החלמה בתוך פרק זמן ממוצע של כחצי שנה עד שנה, כשהגוף מפרק וסופג את הג'ל. במהלך תקופה זו האדם עלול לחוות סבל וירידה באיכות החיים. 

על פי הרפואה הסינית, ישנן על פני העור 365 נקודות דיקור, שדרכן ניתן להעביר 12 קווים, המכונים מרידיאנים, שהם ערוצים שלאורכם זורם 'כוח חיים'. הזרימה הזו היא הכרחית לתפקוד התקין של כל מערכות הגוף, לרבות עצבים וכלי דם העוברים במקביל לכל מרידיאן. פריצת דיסק גורמת לחסימה בזרימה של 'כוחות החיים' לאורך המרידיאן, ולכן פתיחת החסימה בעזרת דיקור תשפר את התפקודים הגופניים באזור החסום.

המשמעות היא השגת שליטה על הדלקת, הזרמה מוגברת של דם לאזור ופינוי מואץ של חומרי פסולת. כל אלה יזרזו את ההחלמה וכך יתקצר משכה מחודשים רבים לשבועות ספורים. נציין כי במקרים של פגיעה עצבית ייתכן שיהיה צורך גם במתן זריקת אפידורל שהיא בעלת השפעה מאלחשת, או בניתוח.

טיפול בכאבי גב וצוואר ברפואה משלימה

יעילות הטיפול בדיקור ב'צליפת שוט'

דיקור עשוי להאיץ גם החלמה מכאבי צוואר הנובעים מתאונות דרכים מסוג 'צליפת שוט'. בתאונות אלו נגרמים קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר וברקמות החיבור שבצוואר, כתוצאה מהתנועה הפתאומית של הצוואר בעת הפגיעה. הנזק מהתאונה גורם לחסימה של מרידיאנים מסוימים, והסרת החסימה בעזרת דיקור עשויה לקצר את תקופת ההחלמה (איחוי הרקמות) מעד שנתיים לכדי חודשיים-שלושה. 

שילוב של דיקור עם טיפולי מגע

פעמים רבות יומלץ לשלב עם הדיקור טיפולים דוגמת טווינא, כירופרקטיקה ואוסטאופתיה. מידת היעילות של טיפולי המגע נחקרה לא מעט. בחינת מחקרים שפורסמה בשנת 2005 בעיתון המדעי BMC Musculoskeletal Disorders מצאה למשל שאוסטאופתיה הפחיתה באופן משמעותי כאב כרוני של הגב התחתון.

טווינא היא שיטת טיפול שהתפתחה בסין ובמונגוליה. היא מבוססת על לחיצות ותנועות לישה שמתבצעות באמצעות ידיו של המטפל, לאורך מסלולי האנרגיה (המרידיאנים). מטרת הטיפול לסייע בהחזרתן של רקמות פגועות לפעילות תקינה באמצעות הזרמת דם ושחרור חסימות אנרגטיות והשבת הגוף לאיזון אנרגטי כללי.

כירופרקטיקה ואוסטיאופתיה התפתחו ב-200 השנים האחרונות בצפון אמריקה ובאירופה, תוך התבססות על ידע רפואי מדעי בתחומי האנטומיה, הפיזיולוגיה והביומכניקה (תנועת השלד והשרירים). שיטות אלו מתאימות לטיפול בהפרעות הקשורות לעמוד השדרה (כולל פריצות דיסק, בלט דיסק ועקמת), לכאבי גב וכאב המוקרן לגפיים (לרבות כאבי גב בהריון) ולפגיעות מסוג 'צליפת שוט'.     

מטרתו של הטיפול הכירופרקטי לזהות ולתקן הפרעות תפקודיות שמקורן בחוליות עמוד השדרה ולסייע במניעת פגיעות נוספות. הטיפול לכשעצמו כולל הפעלה ידנית ממוקדת, מבוקרת ומהירה של מפרקי עמוד השדרה. הטיפול בטוח ולרוב אינו מכאיב.

לעתים חוסר איזון במנח של עצמות האגן יכול להיות הסיבה לכאבי גב, ולכן הטיפול בכאב גב יכלול הנעה של האגן או של עצמות הירך. לעומת זאת, כאב באזור עצם הזנב עלול לנבוע ממתח בשרירי הצוואר, ולכן הנעה של הצוואר וחגורת הכתפיים יכולה להוות חלק מהטיפול בכאב באזור עצם הזנב.

כשהדברים נוגעים ל'בלט דיסק', מצב שבו אין יציאה של ג'ל מתוך הדיסק הבין-חולייתי אך הדיסק עצמו בולט החוצה מתוך מקומו הטבעי בעמוד השדרה, עלול הלוקה בתופעה לחוש כאב או ירידה בתחושה בגפיים. המטפל אינו מנסה "להחזיר את הדיסק למקום" באופן ישיר, אלא יגרום לו לשוב למקומו בעזרת תנועות סיבוביות, לחיצות, או מתיחות שישפרו את תנועת המפרקים הבין-חולייתיים.

המטפלים בכירופרקטיקה ואוסטאופתיה מצוידים בידע באבחון בעיות אורתופדיות, וביכולת הבנה של תוצאות בדיקות הדמיה דוגמת טומוגרפיה ממוחשבת ותהודה מגנטית.   המטפלים בכירופרקטיקה הם בעלי תואר דוקטור לכירופרקטיקה.

אז מה מתאים לבעיה שלי

לסובלים מכאבי גב או צוואר מכול סוג שהוא, מומלץ לתאם פגישת ייעוץ רפואי. ככלל, הרופא יתשאל אתכם, יבצע בדיקה גופנית ויעיין בממצאי בדיקות המעבדה או ההדמיה. לאחר מכן הוא יוכל להשתמש בידע הכולל שיש לו, הן ברפואה מערבית והן ברפואה משלימה, כדי להמליץ לכם על קשת הטיפולים היעילה ביותר למצבכם.

ראוי לזכור שרפואה משלימה, כמו רפואה מערבית, אינה בעלת כוחות מאגיים אלא מהווה תורה טיפולית בעלת משנה סדורה, ובמרבית המקרים תניב תוצאות רק לאחר סדרת טיפולים בהם יש להתמיד. משך הטיפול משתנה מאדם לאדם, מבעיה לבעיה ומושפע ממידת חומרתה.

יש להביא בחשבון שלעתים לאחר הטיפולים הראשונים תחול החמרה זמנית של הכאב, בשל פתיחה מהירה של חסימה אנרגטית או פיזית. מדובר במצב שאינו שכיח, אך כשהוא מתרחש קיימת סבירות גבוהה שהטיפול יצליח.

יתרונו של הטיפול במסגרת רפואה אינטגרטיבית (כזו המשלבת רפואה מערבית עם רפואה משלימה) נעוץ בכך שהוא לא כולל רק טיפול בסימפטומים המציקים לכם, אלא גם עוסק בהבאת הגוף לאיזון כללי תוך התייחסות לגורמים שהביאו לסימפטומים. פעמים רבות מדובר בלימוד שימוש נכון בגוף במטרה להקל על כאב או למנוע אותו.