רפואה סינית לילדים?

אורי ארמון ראש תחום דיקור מכבי טבעי
זמן קריאה: 0.80

בדומה לרפואה המערבית, גם הרפואה הסינית מתייחסת באופן ייחודי לילדים וכמובן ששיטות הטיפול הנהוגות ברפואה הסינית הותאמו עבורם

נבהיר שהרפואה הסינית אינה פרי אמונות או אוסף תרופות סבתא שנשתמרו מזה אלפי שנים, אלא מסכת מתועדת של שיטות טיפול שהוכחו כיעילות, ואשר השתכללו ומוקדו בעקבות מחקר המתמשך דורות על גבי דורות. המחקר ברפואה הסינית מבוסס על תצפיות וניסיון טיפולי מצטבר וכול דור מוסיף נדבך של ידע. אכן, בחינת היעילות של השיטות הללו בכלי מחקר מערביים מקובלים תפסה תאוצה רק בשנים האחרונות.

לפני כאלפיים שנה החלו הרופאים הסינים לבחון ולמפות את ההבדלים בין צרכי ילדים ובוגרים, וגזרו מהם שיטות טיפול יעילות עבור ילדים. בצד בחינת המחלות הנפוצות בקרב ילדים ואיתור דרכים לטיפול בסימפטומים שלהן, עסקו החוקרים הסינים בהגדרת מצבי האיזון וחוסר האיזון שמתקיימים בגילאים השונים. בעוד שמצבי איזון יובילו לבריאות טובה, הרי יציאה מאיזון תוביל להיחלשות מערכות ולהתפתחות מצבי חולי.

לכניסה לאזור האישי וזימון תור דרך האתר

על פי הרפואה הסינית, מטרתו של הרופא היא בראש ובראשונה לשמור על האיזון של הילד לאורך זמן, ורק בעת מחלה לטפל בסימפטומים ולהשיבו לבריאות וזאת מתוך ידיעה כי שמירה פעילה על הבריאות מפחיתה מצבי חולי אקוטיים.

גם בביקור שגרתי וגם בזמן מחלה, בדיקת הילד מתחילה בתשאול מקיף של ההורים, כדי לעמוד על התהליכים שהביאו לחוסר האיזון (מצב מחלה) או לחילופין כדי לוודא שהאיזון נשמר. המטפל יתהה לגבי אורח חייו של הילד, לרבות שעות הערות שלו, התזונה, פעילות ומחלות מהן הוא סובל או סבל בעבר. לאחר התשאול תיערך בדיקה הכוללת בדיקת דופק, התבוננות בלשון, לעתים בעיניים ובשיער וכן בחינה גופנית כללית כמו צבע העור, יציבה וכיו"ב. בעקבות אלו ימליץ המטפל על טיפול מתאים או שינוי באורח החיים.

בעיקרון כל שיטות הטיפול הננקטות ברפואה סינית הותאמו עבור ילדים, לרבות דיקורצמחי מרפאטווינא ושיאצו. כל שיטה (או שילוב של כמה שיטות) אמורה לפתור בדרכה בעיה שונה.

דיקור -  דיקור של ילדים מתבצע באמצעות החדרת מחטים דקיקות בנקודות מוגדרות על פני העור, בשיטה המסייעת לעדן את תחושת הדיקור, עד כדי העלמתה לחלוטין. מדובר בדיקור עדין מאוד, כאשר המחט נשארת נעוצה בעור לפרק זמן קצר ביותר.

כדי לסבר את האוזן, דיקור של תינוקות מתבצע על ידי החדרת המחט והוצאתה כמעט באופן מידי. ככל שהילד בוגר יותר כך יישארו המחטים זמן רב יותר - ילדים מעל גיל 5 יתבקשו לשכב (או לשבת) עם המחטים הנעוצות במשך מספר דקות. במרבית המקרים הילדים ישתפו פעולה ללא כל בעיה.  

צמחי מרפא - רוב הילדים שנחשפו לתזונה מגוונת, ואינם סובלים מרגישות או מאלרגיה למזון/צמחים - יכולים ליטול צמחי מרפא, הן בעת מחלה והן בעת בריאות. צמחי המרפא ניטלים דרך הפה בצורת תמצית נוזלית (מעין "סירופ") או בצורת אבקה. מדובר במינונים קטנים מאוד המותאמים לגילו ולמשקלו של הילד.

בסין מקובל שגם תינוקות בני יומם מקבלים צמחי מרפא, אולם במערב מעדיפים לבחון תחילה (מטעמי בטיחות, באמצעות תזונה רגילה) אם הילד סובל מאלרגיות או מרגישות למזון מסוים ורק לאחר מכן לאפשר מתן צמחי מרפא.

טיפולי מגע סיניים - בין טיפולים אלו כלולות הטווינא והשיאצו. שיטות אלו המבוססות על לחיצות ועיסוי של נקודות מוגדרות בגוף, הן נעימות לילדים ומביאות במקרים רבים לתוצאות טובות.

לאילו בעיות זה עוזר? שיטות אלה יכולות לסייע במגוון רחב של בעיות ומחלות הנפוצות בקרב ילדים: בעיות עיכול, בעיות שינה, בעיות נשימה, עור ואף חיזוק מערכת החיסון הטבעית.

רפואה סינית לתינוקות

בעיות עיכול אצל ילודים

מדובר בקשת תופעות הכוללת קוליק ("גזים") (1), פליטות מרובות, רפלוקס של ילודים, שלשולים או עצירויות. הרפואה הסינית, בדומה לרפואה המערבית, ערה לשלבים בתהליכי התפתחות העובר והיילוד - בעת ההיריון האיבר הראשון שיבשיל הוא הלב ואילו מערכת העיכול היא האחרונה להבשלה. מסיבה זו התינוק אינו מסוגל לאכול ארוחה מגוונת בסמוך ללידתו, ורק לאחר מספר חודשים יוכל לצרוך, באופן הדרגתי, תזונה מגוונת.

פעוטות רבים שאצלם התפתחה מערכת העיכול בקצב אטי מהמקובל יסבלו בחודשי חייהם הראשונים מבעיות במערכת העיכול. טיפולי דיקור וטווינא יכולים לסייע להתפתחות מערכת העיכול ולהקל על בעיות העיכול והגזים.  

טיפול בבעיות שינה אצל ילדים 

הרפואה הסינית מבדילה בין ילד שאינו מצליח להירדם, ובין ילד שנרדם בקלות יחסית אך מתעורר מספר פעמים במהלך הלילה. בעוד שהקושי להירדם מיוחס על פי רוב לבעיות רגשיות, הרי התעוררויות מרובות במהלך הלילה עלולות לנבוע מהעמסת יתר בשעות הערב על מערכת העיכול.

במקרה של קושי להירדם ינסה המטפל לאתר גורמים דוגמת בעיות התנהגותיות, פחדים מהם סובל הילד או קשיים שהוא חווה בהווה או חווה בעבר. ואם יסתבר שהילד סובל מאחד או יותר מתופעות אלה, האסטרטגיה הטיפולית תבנה בהתאם.

מה קורה כשהעיכול מפריע לשינה?

במקרה שהילד מתעורר מספר רב של פעמים בלילה, יבדוק המטפל את הרגלי התזונה שלו, בפרט בשעות הערב. על פי התפישה הסינית גוף האדם אמור להיות שרוי במנוחה בעת השינה ולא להפנות משאבים לעיכול מזון. פעמים רבות ההורים נותנים לילדים שחצו את שנתם הראשונה מנות גדולות מידי או כבדות לעיכול בסמוך לשעת השינה. האכלה זו גורמת לשינה לא רגועה מאחר שגופו של הילד עסוק בעיכול במקום במנוחה.

כאשר מסתבר שהילד מוזן בכמויות גדולות מידי או במזון קשה לעיכול, ימליץ המטפל על שינויים תזונתיים וכמו כן יציע טיפולים שונים כמו ייעוץ בתזונה מותאמת למטופל, שימוש בצמחי מרפא, דיקור וכיו"ב במטרה לאזן את מערכות הגוף השולטות על מערכת העיכול.

על הקשר בין בעיות נשימה ובעיות עור 

לפי הרפואה הסינית קיים קשר הדוק בין הריאות לעור (למעשה גם לפי הרפואה היהודית והמערבית) בשל היות העור סוג של "איבר נשימה". ילדים רבים הסובלים מחולשה של הריאות עלולים לסבול מאסתמה (2), ברונכיט, נזלת אלרגית (3), שיעול כרוני ובנוסף מבעיות עוריות שהידועה ביניהן היא "אטופיק דרמטיטיס", או בשמה העממי "אסתמה של העור".

מעבר לאמור לעיל, חולשת הריאות עלולה להוביל לתחלואה קשה יותר של דרכי הנשימה, בפרט בגילאים בהם התפתחותה של מערכת החיסון טרם הושלמה. ילדים בעלי ריאות בריאות וחזקות יתמודדו טוב יותר עם מצבי מחלה הקשורים לדלקת בדרכי הנשימה.  

דיקור עשוי להועיל לחיזוק הריאות, ולעתים השימוש בתמציות של צמחי מרפא יסייע למניעת מחלות ולחיזוק מערכת החיסון הטבעית.

חיזוק מערכת החיסון במקרים של תחלואה חוזרת

דלקות אוזניים, התקררויות חוזרות, אלרגיה ועוד הם מצבים הקשורים למערכת החיסון. פעמים רבות תופעות אלו מתחילות או מתגברות עם הכנסת הילד למסגרת חינוכית עם ילדים נוספים. הרפואה המשלימה מציעה מגוון טיפולים שיכולים לסייע בחיזוק מערכת החיסון ובהפחתת התופעות.


מקורות:


(1) Ital J Pediatr. 2015 Jan 15;41:1. doi: 10.1186/s13052-014-0105-3. Acupuncture in the treatment of infantile colic. Landgren K1Raith W2,3Schmölzer GM4,5,6Skjeie H7Skonnord T8.

(2) Altern Ther Health Med. 2013 Jul-Aug;19(4):13-9. Acupuncture in asthmatic children: a prospective, randomized, controlled clinical trial of efficacy. Karlson G1Bennicke P.

(3) Ann Intern Med. 2013 Feb 19;158(4):225-34. doi: 10.7326/0003-4819-158-4-201302190- 00002. Acupuncture in patients with seasonal allergic rhinitis: a randomized trial. Brinkhaus B1Ortiz MWitt CMRoll SLinde KPfab FNiggemann BHummelsberger JTreszl ARing JZuberbier TWegscheider KWillich SN.