מזונות העל לחורף

מזונות על לחורף

מזונות העל שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום

אבישג תגרי לבקוביץ - דיאטנית קלינית BSC  מטפלת בתזונה וצמחי מרפא, מכבי טבעי

החורף הגיע, ויחד עם הגשם, הרוחות (וההצפות) מגיעים גם החברים הנלווים הלא אהובים - הצטננות, נזלת, דלקות גרון, שפעת, מחלות בדרכי הנשימה ושאר תחלואים. במקום לחכות שהמחלה תגיע, אפשר להצטייד בכמה מזונות-על מצוינים שמחזקים את המערכת החיסונית, ויכולים למנוע את המחלה או לפחות לקצר אותה באופן משמעותי.

לפרטים נוספים ולקביעת תור לפגישת ייעוץ >

הכירו את החברים החדשים שלכם.

לא רק את הכבישים ואת המלתחה צריך להכין לקראת החורף, אלא גם, ואולי בעיקר, את הגוף. ההמלצה הידועה לעונה הקרה היא לצרוך מזונות העשירים בוויטמין C ובבטא קרוטן, שהופך בגוף לוויטמין A. כל אלה מחזקים את המערכת החיסונית ומסייעים לגוף להתמודד עם זיהומים.

מהם מזונות על?

לצד הירקות והפירות, בשנים האחרונות התחזק מקומם של מזונות העל, שנחשבים לשילוב של מזון ותרופה. מזון-על מוגדר כמזון שיש בו ריכוז גבוה של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים – תרכובות שנמצאות במזונות מן הצומח שיש להן השפעות מיטיבות על הגוף, הן נוגדות חמצון, נוגדות דלקת, מעכבות תהליכי הזדקנות, מאזנות בעיות מטאבוליות ועוד. כמעט כל הירקות, הפירות והקטניות הם סוג של מזונות על, משום שהם מכילים כמויות גדולות של ויטמינים, מינרלים וסיבים. עם זאת, כמות קטנה ממזונות מסוימים עשויה להכיל ריכוזים גדולים במיוחד, ולכן הם הסופר-פוד שאנחנו רוצים.

אילו מזונות על מומלץ לצרוך בחורף

1. גוג'י ברי

סופר פוד למחלות חורף

פירות הגוג'י ברי, או האטד הפראי, גדלים בהרי ההימלאיה וטעמם הוא מעין שילוב של תותי בר, אוכמניות וצימוקים. הפירות האדומים-כתומים האלה מפורסמים בסגולותיהם הרבות. מדובר באחד הפירות העשירים ביותר בנוגדי חמצון ובכל סוגי הוויטמינים והמינרלים, עם ריכוזים גבוהים של ויטמין E, ויטמיני B, ברזל וחומצות שומן חיוניות. הגוג'י ברי ידוע גם כמעכב תהליכי הזדקנות ופירותיו עשירים מאוד בוויטמין C, בבטא קרוטן ובאבץ, עובדה שהופכת אותם ליעילים במיוחד בחיזוק מערכת החיסון.
את הגוג'י ברי ניתן לאכול כפרי מיובש או להוסיף לשייקים, ליוגורט או לתה. בחנויות הטבע ניתן להשיג את הגוג'י ברי גם בקפסולות או באבקה, ולאחרונה ניתן להשיג בישראל גם גוג'י ברי טרי. חשוב לדעת שהגוג'י ברי, על אף סגולותיו הרבות, לא מתאים לכל אחד, ומי שמטופל בקומדין או בתרופות לסוכרת או להורדת לחץ דם כדאי שיימנע מאכילת הגוג'י ברי.

2. פולן ופרופוליס

הן הפולן והן הפרופוליס הם מוצרי כוורת בעלי סגולות רפואיות, שמתאימים במיוחד לחורף. הפולן היא אבקה שמורכבת מאבקני פרחים, עשירה בנוגדי חמצון, בטא קרוטן, ויטמין C וויטמין E – כולם טובים לחיזוק מערכת החיסון. את הפולן אפשר להוסיף ליוגורט ולמשקאות שונים. הפרופוליס הוא חומר שנאסף על ידי הדבורים ומורכב משרף של עץ ומדונג, והוא משמש אותן לקטילת וירוסים ופטריות בסביבת הכוורת. מה שטוב לדבורים טוב גם לבני האדם, והפרופוליס מפורסם בתכונותיו האנטי בקטריאליות והאנטי ויראליות ומצוין להתמודדות עם הצטננות, נזלת וכאבי גרון. לאלה שאלרגים לדבורים או לדבש כמובן שאסור לצרוך את מוצרי הכוורת הללו.

3. מורינגה

המורינגה הוא עץ טרופי שמקורו בהרי ההימלאיה בצפון הודו, אשר כל חלקיו - העלים, הפירות, התרמילים, השורש והגזע - הם בעלי סגולות רפואיות. המורינגה עשיר בוויטמינים ומינרלים, ובהם ברזל, סידן, אשלגן וכן ויטמין A וויטמין C, היעילים מאוד בחיזוק מערכת החיסון. זהו צמח שעשיר בנוגדי חימצון, חלקם אנטי בקטריאליים, אנטי ויראליים ואנטי פטרייתיים. בבתי הטבע אפשר גם למצוא אבקה מעלי המורינגה שמגדלים בארץ, וניתן להוסיף אותה למשקאות, תבשילים, סלטים ועוד.

4. ספירולינה

אצת הספירולינה היא אצה חד-תאית אשר גדלה באגמים ועשירה בסגולות רפואיות כה רבות עד שהוגדרה על ידי ארגון האומות המאוחדות כ"מזון העתיד". היא עשירה בחלבון מלא, ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטים, ובמיוחד בברזל, בוויטמין C ובבטא קרוטן. הודות לכל אלו יש לה יכולת לחזק את מערכת החיסון. את הספירולינה ניתן להשיג ככדורים או באבקה, אותה ניתן להוסיף למשקאות ולמאכלים שונים.
במקרים של חולשת מערכת העיכול המלווה בשלשול הספירולינה עלולה להחמיר את השלשול.

5. שמן קוקוס

שמן הקוקוס, המופק מאגוז הקוקוס, הוא אחד השמנים המזינים ביותר שיש, הודות להרכב מסוים מאוד של חומצות שומן רוויות. שמן הקוקוס יעיל נגד התפתחות נגיפים, פטריות וחיידקים, ובנוסף, מאחר והוא לא מתחמצן בחימום, הוא שומר על ערכיו התזונתיים גם בבישול. בגלל שבטמפרטורת החדר המרקם של השמן נוזלי ובקירור המרקם שלו הופך למוצק, הוא יכול לשמש כתחליף לחמאה ויכול לשמש כשמן בטיגון, בבישול ובאפייה. שמן הקוקוס מצוין גם לעור וניתן למרוח אותו ישירות על אזורים יבשים בגוף וכן על האף והשפתיים, הנוטים להתייבש בחורף.

6. ירקות, פירות וקטניות

לסיום, כל המזונות מהצומח עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים, גם אם הם לא משווקים כמזונות על. בחורף מומלץ להרבות באכילת ירקות כתומים העשירים בבטא קרוטן, ובמיוחד בגזר העשיר בנוגדי חמצון ולפי הרפואה הסינית גם מחזק את הטחול, שלו השפעה טובה על מערכת החיסון ומערכת העיכול.

גם הקטניות הכתומות עשירות בבטא קרוטן, ובנוסף, קטניות מכל הסוגים עשירות בחלבון, במינרלים כמו ברזל וסידן ובתרכובות מונעות מחלות. חשוב להקפיד לאכול גם פירות וירקות העשירים בוויטמין C כמו פירות הדר (פומלה, פומלית, אשכולית, לימון), פלפל אדום ועלים ירוקים.

אגוזים, גרעינים (בעיקר גרעיני דלעת), קטניות וחיטה הם מזונות העשירים באבץ וטובים מאוד לחיזוק מערכת החיסון. עוד רכיב אחד שממש לא מומלץ לוותר עליו בחורף הוא השום. השום מכיל חומר שנקרא אליצין, אשר לו פעילות נוגדת חיידקים שהעניקה לו את הכינוי "האנטיביוטיקה של הטבע". בזמן הצטננות או שפעת, מומלץ לכתוש 3-2 שיני שום, לערבב עם דבש ולאכול מספר פעמים ביום, עד שהמחלה תחלוף.

מומלץ לפנות למטפל בתזונה טבעית במכבי טבעי על מנת לקבל המלצה לתזונה, צמחים ותוספים מותאמים אישית.