תוכן ראשי

כל הטיפולים שיסייעו בהתמודדות עם סטרס

5 נקודות שכדאי לדעת על מתח נפשי

מתח נפשי, לחץ נפשי, סטרס או איך שלא נקרא לזה, ברור לנו על מה מדובר: תחושת מועקה הנובעת מחוסר איזון של הגוף עקב גירוי סביבתי, נפשי או פיזי. הגירוי הגורם למתח יכול להיות אצלנו בראש בלבד או מציאותי וממשי, ולגרום לאיום על השלמות הפיזית או הנפשית שלנו. לכבוד יום המודעות למתח נפשי, נציין 5 נקודות שכדאי לדעת על מתח נפשי


1. מתח נפשי יכול לבוא לידי ביטוי בכל רבדי החיים

רגשי, חברתי, בריאותי, התנהגותי ופיזיולוגי. החל מפכירת אצבעות (או בשפת העם: ״קנאקים״), שינויים הורמונליים, שינויים במערכת החיסון בעת מתח נפשי, אדישות, דיכאון, תסכול, כעס ועד החמרה של מצבים קיימים כגון מעי רגיז וכאבי ראש.

2. המילה ״תירגע״ על הטיותיה השונות מעולם לא תרמה לתחושת רוגע

לעומת זאת, פעולות קטנות כמו אמבטיה ארוכה בסוף היום, תרגילי נשימות (שיכולים מאוד להועיל גם בזמן בו המתח בשיאו), יוגה, מוזיקה טובה, כמו גם בילוי עם אנשים אהובים, כל אלו ואחרים דווקא נמצאו מרגיעים מאוד.

 

3. מדיטציה מסייעת בהפחתת מתח נפשי.

לפי ויקיפדיה מדיטציה היא ״תרגול מנטלי שנועד לאפשר לאדם לפתח מצבי תודעה שלווים, חשיבה בהירה ואיזון נפשי, והיא מסייעת להפחתת לחץ, מתח, חרדה, דיכאון, כאב, כעס״.

ההיסטוריה של המדיטציה היא רבת שנים וחובקת כל תרבות ודת, ומטרותיה הן אכן הפחתת חרדה, התמודדות עם דיכאון, כאב וכעס, והנושא שלשמו התכנסנו פה: מתח נפשי. שילוב של מדיטציה בשגרה היומית יכולה לעזור בהתמודדות עם מתח נפשי.

 

4. צחוק =בריאות. הגלוטולוגיה היא מדע העוסק בחקר הצחוק (כן, זה קיים).

הנושא החל להיחקר בארה״ב כבר בשנות ה-60 של המאה שעברה. מחקרים שנערכו בברצלונה בשנת 2011 הראו השפעה של צחוק על שחרור מתחים רגשיים ופיזיים.
המחקרים הראו כי אחרי צחוק רמות האדרנלין והקורטיזול בגוף יורדות, וכך יורד לחץ הדם. במקביל, הגוף משחרר אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. הצחוק גם תורם לשיפור מערכת חיסון, מעודד את זרימת הדם ומשפר יכולות קוגניטיביות. מסקנה: צחוק=בריאות.

5. הרפואה המשלימה מציעה מגוון אפשרויות להתמודדות עם מתח נפשי. הנה כמה דוגמאות:

הומאופתיה: מטופלות ומטופלים מגיבים כל אחת ואחד באופן שונה, לכן הביטויים הרגשיים למתח נפשי הינם מגוונים החל בכאבי ראש, דרך בלבול ועד סחרחורות ותסמינים אחרים. ההומיאופתיה שואפת לזהות את דפוסי התגובה האישיים של המטופל.ת, ועל בסיסם להתאים תכשיר אישי למטופל.ת, המיועד למיתון התגובה הרגשית והשגת תחושה של איזון.

רפלקסולוגיה: שיטה המשקפת את כלל מערכות הגוף בכפות הרגליים באמצעות עיסוי עדין בכפות הרגליים. העיסוי מסייע בשחרור אנדורפינים (הורמונים טבעיים הקיימים בגוף, המסייעים בשיכוך כאבים ושיפור מצב הרוח), ובכך תומך באיזון הרגשי.

נטורופתיה: הנטורופתיה גורסת כי התסמין מהווה איתות על חוסר איזון במערכת אחת או במספר מערכות בגוף האדם. מטרת הטיפול הינה לזהות את הסיבה להיווצרות הבעיה, ולטפל בסיבה באמצעות התאמת אורח חיים בריא, בדגש על התאמת מזונות, תוספי תזונה וצמחי מרפא.

דיקור סיני: דיקור משפיע על הרבדים הגופניים, הרגשיים והנפשיים באדם. הדיקור משפר זרימת אנרגיה הנחסמת בשל הרגשות העולים במצבים כמו חרדה, ובאופן זה, הדיקור מביא לתחושה של שלווה ויציבות ומפחית מתח.

מיינדפולנס: שיטה מצוינת להפחתת מתח, חרדה, דאגה וחשיבת יתר.
התרגול כולל ריקון מחשבות (או לפחות הפחתת מחשבות), דמיון מודרך ויכולת התבוננות פנימית.

שיאצו: משמעות המילה שיאצו ביפנית: "לחץ בעזרת האצבעות". הלחץ שמפעיל.ה המטפל.ת על נקודות חיצוניות בגוף המטופל.ת משחרר חסימות אנרגטיות, מאזן את זרימת האנרגיה, ובכך מסייע לגוף ולנפש להתמודד עם האתגרים הקיימים.