תוכן ראשי

פני זמן לעצמך: סדנת מיינדפולנס בהיריון

פני זמן לעצמך: מיינדפולנס בהיריון 

אפרת דורון

מנהלת מקצועית של תחום המיינדפולנס במכבי טבעי

כולם אומרים לך שזה יעבור ושזו לא מחלה ויש להם גם עצות טובות להתמודדות עם הכאב, הבחילה ומצבי הרוח – בסופו של יום ההיריון הוא שלך, ועל כן הבחירה כיצד לנהל אותו הינה בידייך. בסדנת המיינדפולנס תקבלי כלים שיעזרו לך לשים לב לנשימה שלך, להתמודד עם גלי הכאב או החשש ולהתמודד עם המחשבות והתהליכים שעוברים עלייך במהלך ההיריון

היריון, במיוחד הראשון (אבל לא רק) או מצב של היריון בסיכון. מעלה אוטומטית את סף החרדות והדאגות בקרב נשים. מה יהיה בלידה? מה אעשה אחרי? איך אתמודד? ועוד תחושות שמגבירות את הנטייה שלנו להיכנס לסחרור של מחשבות, ספקולציות ופחדים. במקביל לבלבול ולתחושת חוסר השליטה מגיעות גם עצות שונות מכל כיוון שעוד יותר מערערות את הבטחון שלנו במצב הקיים.

נוסף על התחושות הפנימיות, הגוף עובר שינויים רבים שעשויים להביא עמם תחושת אי נוחות, ובשלבי ההיריון המתקדמים גם חוסר יכולת לעשות פעולות פשוטות כמו לשרוך שרוכים, לקום בקלות מהמיטה וכו'. כל אלה מביאים לתחושה של תסכול ובעיקר חוסר שליטה בשגרה היומית שלנו.

"קודם כל, תירגעי"

כולם אומרים לך להירגע ואין דבר מעצבן מזה... כמו גם ההערות והעצות שבאות מכל כיוון. "זה יעבור", "היריון זו לא מחלה", ושלל קלישאות שבאות מהדודה, מהסבתא והקופאית בסופר. אבל בסופו של יום מי שמתמודדת עם זה זו את, ולא אחרים. גם אם את בזוגיות, חלק גדול משלבי ההיריון דורשים התמודדות עצמית. החל מהמחשבות שעולות בתהליך הכניסה להיריון, דרך התחושות והרגשות במהלך ההיריון עצמו ועד הלידה עצמה. 

למה כדאי לתרגל מיינדפולנס בהיריון?

אז איך בעצם נרגעים? איך מתמודדים עם העצות והחדירה לתחום הפרטי שלי בלי "להתחרפן"?
שיטת המיינדפולנס היא כלי טוב שיכול לעזור לך בהתמודדות. המיינדפולנס הוא "סטייט אוף מיינד" שבו את מסבה את תשומת הלב למה שקורה כאן ועכשיו באופן נטול שיפוטים והערכות.

בהיריון כמו גם בחיים, יש לנו נטייה מצד אחד להתמקד בעבר, בלידות הקודמות, בניסיונות מורכבים מדי, בחוויות לא נעימות שהיו לנו, או בסיפורים פחות מוצלחים של חברות או של אמא, ומצד שני אנו רצות קדימה במחשבות על העתיד – האם אספיק להגיע לבית החולים? מה יהיה עם הכאב? ופחדים נוספים.

איך עובד תרגול מיינדפולנס?

תרגול המיינדפולנס עובד על אימון, ממש כמו חדר כושר למוח. אנו מאמנות את תשומת הלב, את ההקשבה, ממצב של הסחת דעת תמידית למצב של שליטה, שבו את מחליטה היכן לשים את "אלומת האור" של הקשב. את לוקחת את "פנס" הקשב ומכוונת אותו למה שקורה כרגע באמת, דרך התמקדות בנשימה, בחושים ובתודעה.

במציאות, יש לך כאב בגוף ולכן חשוב לתרגל את היכולת להיות בתוך הכאב בלי להסתבך בשאלות – מה זה אומר? האם זה מסוכן? כמה זמן תיקח הלידה? וכו'. כשאנחנו נכנסות לכאוס מחשבות זה עלול לעוור את עינינו מהיכולת להיות עם מה שיש עכשיו. כשאנחנו מחזירות את התודעה לכאן ועכשיו, התודעה מגיעה למצב צלול יותר, ומאפשרת לנו להסתכל על עצמנו מבחוץ ולגלות מה יעשה לנו טוב. כך נוכל להתמודד עם כאב, לחץ, כאוס או אפילו עם ביקורת ועצות שבאות מהצד ביתר קלות ועם יותר מרחב נשימה.
סדנאות המיינדפולנס יתנו לך כלים לחוות את הכאב ולהתבונן בו בצורה מפוקחת יותר, מבלי להיכנס למערבולת של מחשבות, פחד ודאגה.

תהיי חברה טובה של עצמך

כלי נוסף שמתפתח בסדנה הוא היכולת להביע חמלה כלפי עצמנו. הטבע "הרגיל" שלנו הוא להיות מלאות שיפוט וביקורת עצמית: אכלתי בריא או לא, עשיתי מספיק פעילות או לא וכן הלאה. כשאנחנו בהריון זה רמת האשמה והביקורת העצמית רק מתעצמות. חלק מהתרגול בסדנה מתמקד בלהיות חברה טובה של עצמך. לקבל את העובדה שאת עושה את הכי טוב שלך. גם אם את מנסה לאכול בריא ובסופו של יום אכלת משהו פחות בריא – הכל בסדר. גם אם שאפת לגייס תעצומות נפש וסבלנות כלפי כולם ובסוף התפרצת – זה בסדר. יש לקחת אחריות על מעשינו ובו בזמן לוותר איפה שאפשר ולקבל עזרה בלי "לרדת" על עצמך שאת לא עושה מספיק.

מה קורה בסדנה?

הסדנה עוזרת להבחין בהבדלים בין מחשבות, תחושות, רגשות ודחפים. כמו כן היא מלמדת כיצד להסב את תשומת הלב לנשימות – מצד אחד נשימות שמווסתות את המערכת הרגשית במצבי לחץ וסטרס, ומצד שני נשימות שמאפשרות לצאת מהלופים של המחשבות ולהיות עם מה שיש כאן ועכשיו.

דבר נוסף שעליו עובדת הסדנה הוא תשומת הלב למחשבות שלנו. לא להיות על טייס אוטומטי, ללמוד להעביר למצב "ידני" על מנת להבין איזה גירוי מקפיץ למצבי לחץ, איך לשנות זאת כשזה קורה ולא להגיב באופן אימפולסיבי לסיטואציה. כמו כן נלמד כיצד לנהל את החששות שלנו ואיך להתמודד עם כאב ואי נוחות בצורה מיטבית.

It is what it is

לסיכום – הרבה פעמים ההיריון בפני עצמו הוא לא קשה או קל. הוא מה שהוא. צריך לשים לב איזה סיפור אנחנו מלבישות עליו. הרבה פעמים החוויה שלנו של איך לעבור אותו תלויה לא רק במצב הפיזיולוגי אלא בסיפור שאנחנו מספרות לעצמנו בראש על ההיריון. ככל שנלחיץ עצמנו יותר, המצב הנפשי ישפיע על כל המערכת. המטרה היא ללמוד כיצד לספר סיפור אחר, מיטיב יותר, דרמטי פחות, מקבל את המצב כפי שהוא. ליצור מרחב שהוא קשוב, הזדמנות ללמוד ולהקשיב לגוף בלי שיפוטיות ועם הרבה חמלה כלפי עצמינו.

 

הירשמי עכשיו לסדנאות המיינדפולנס שלנו >>