תוכן ראשי

בואו נישן על זה

כיצד הרפואה המשלימה
יכולה לסייע בהתמודדות עם בעיות שינה?

ד"ר עופר ברנוביץ' (phd)
ע. מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי

למה אנחנו לא ישנים טוב?

חרדה, לחץ, מתח, פחד ואף טראומות רגשיות עשויות לגרום לבעיות להפרעות שינה. גם שגרה של בילויים/עבודה עד השעות הקטנות של הלילה, אכילה בשעות מאוחרות, צריכת חומרים ממריצים כקפה, תה ומשקאות עתירי קפאין בשעות מאוחרות, משפיעים לרעה על איכות השינה ומשך השינה.

קיימת תמימות דעים בקרב העוסקים ברפואה המערבית והמשלימה לגבי חשיבות השינה לבריאות המערכות הגופניות והנפשיות. במהלך השינה מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים משמעותיים ובמהלך השלב העמוק של השינה, שנת החלום (REM), מתרחשים תהליכים פסיכולוגיים חשובים בלתי מודעים הנחוצים לבריאות הנפשית. איכות השינה נחוצה להתנהלות ולפעילות תקינה במהלך היום. לכן, יש להתייחס לבעיות שינה ולטפל בהן ברצינות ולא להזניחן.

מהי אינסומניה?

ודאי נתקלתם לא אחת במונח ״אינסומניה״ בהקשרים של בעיות הפרעות שינה. אינסומניה או בעיית שינה, כוללת מגוון תופעות וביניהן קושי בהירדמות, התעוררות במהלך השינה ואובדן רציפות השינה, חלימה אינטנסיבית מלווה בסיוטים, קשיים בכניסה לשינה עמוקה (שנת החלום) ועוד. בדרך כלל תופעות אלה נלוות למצבי מתח ולחץ, חשיבת יתר וטרדות הקשורות להתנהלות היומיומית, שממשיכות איתנו אל תוך הלילה, וכן התמודדות בלתי מודעת עם קונפליקטים, טראומות ורגשות הקשים להכלה.

אילו טיפולים משלימים יכולים להקל על בעיות הפרעות שינה?

הרפואה המשלימה מציעה טיפולים המעניקים כלים מגוונים, שעשויים להיטיב עם אלו הסובלים מבעיות שינה: טיפולים מסורתיים ברפואה סינית ויפנית, סדנאות מיינדפולנס, ביופידבק, הומיאופתיה, נטורופתיה ורפלקסולוגיה.

הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מגדירה את האינסומניה כתופעה שנובעת מחוסר איזון בתנועה ההרמונית בין יאנג ליין: היאנג מתאר בהקשר של בעיות שינה את האדם כאשר הוא מודע וער, והיין מתאר את האדם הישן והלא מודע.

באמצעות דיקור, צמחי מרפא, שיאצו ו/או טווינא, ניתן לנסות ולהחזיר את התנועה הטבעית והסדירה של הצ'י (אנרגיה) במרידיאנים (מסלולי האנרגיה) המאפשרת את המעבר התקין בין ערות לשינה, על מנות להשרות שינה שקטה, עמוקה ונינוחה.

סדנאות מיינדפולנס

מיינדפולנס הינה שיטה מצוינת להפחתת מתח, חרדה, דאגה וחשיבת יתר.
סדנאות המיינדפולנס של מכבי טבעי כוללות שישה מפגשים, שבמהלכם מתרגלים נשימות עמוקות "סרעפתיות", באמצעותן ניתן להשפיע על ויסות מחזורי הערות והשינה. בסדנת מיינדפולנס לומדים מדיטציה-ריקון מחשבות, דמיון מודרך, יכולת התבוננות פנימית וייצור מרחבים שקטים שיאפשרו לנו שינה טובה יותר.

כלי נוסף שנותנת הסדנה היא הגברת המודעות לנטייה הרבה מידי "לפשפש" בעבר ולדאוג מהעתיד, על ידי התמקדות בהווה, בכאן ועכשיו, ובכך מתאפשרת הפגת המתח הנובע מנטייה זו והעשוי להפריע לשינה בריאה וטובה.

ביופידבק

הביופידבק היא שיטת טיפול הדומה במהותה למיינדפולנס. השיטה עושה שימוש בחיישנים המודדים סטרס בזמן הטיפול ומציגים באופן חזותי את רמת הסטרס של המטופל/ת על מסך לעיני המטופל/ת. מטפלי שיטת הביופידבק מלמדים את המטופלים כיצד לנשום באופן עמוק, ובעזרת דמיון מודרך והגברת המודעות לכאן ועכשיו - תפחת רמת המתח. המטופל/ת יכול/ה לראות איך הירידה במתח שהוא/היא חווה משנה מול עיניו/ה את המתרחש במסך שלפניו/ה, מה שמוכיח את היכולת שלנו לעזור לעצמנו להירגע ולהרגיש נינוחים יותר. תרגול לפני השינה, אם כך, יעשה בדיוק את זה ועשוי לשפר את איכות השינה.

רפלקסולוגיה

כפות הרגליים משקפות את כלל מערכות הגוף והנפש. באמצעות מגע המטפל/ת על פני כף הרגל כולה, הגוף חווה שינויים במוח, במערכת העצבים, זרימת הדם בגוף משתפרת, והמטופל/ת עשוי/ה להרגיש הקלה במצוקה רגשית. כך הרפלקסולוגיה עשויה לעזור לחוות שינה מלאה וטובה.

ישנן שיטות טיפול נוספות המוצעות במכבי טבעי כגון הומיאופתיה ונטורופתיה שעשויות לעזור להפיג מתחים, לסייע בהתמודדות עם חרדות, ובכך להקל על בעיות שינה שונות.

 

לא מצליחים להירדם? צרו איתנו קשר >>