תוכן ראשי

ביופידבק: הדרך לשיפור הריכוז והאיזון המנטלי בלימודים

ביופידבק: הדרך לשיפור הריכוז והאיזון המנטלי בלימודים

גלית זיברט 

מטפלת ביופידבק, מכבי טבעי

ביופידבק או "משוב ביולוגי" הינה שיטת טיפול שעובדת על פיתוח יכולת ויסות ואיזון תפקודים גופניים. זוהי מיומנות שמסייעת להתמודדות עם מתחים לשיפור הבריאות, להפחתת לחצים וקשיים רגשיים ושיפור תפקודים וביצועים. הבסיס לטיפול הוא תקשורת עם אותות הגוף, ובמהלכו מוצמדים חיישנים המציגים באופן ויזואלי גרפי ומשחקי, מידע שמייצג בזמן אמת שינויים בתגובות הגוף. כך לומדים באופן חווייתי ומרתק לזהות האם אנו במצב רגוע, נינוח ממוקד או במצב של דריכות וקושי להתרכז. כאשר הגוף נרגע, החשיבה הופכת בהירה יותר ורמת הריכוז עולה, אנו חשים בשליטה מנטאלית טובה יותר, היכולת לתפקד באופן מיטבי גוברת ועמה מתחזקת תחושת המסוגלות והבטחון העצמי.

אילו מיומנויות נדרשות בזמן הלימודים האקדמיים?

עבור סטודנטים, שנות הלימודים באקדמיה הן שנים משמעותיות מבחינה התפתחותית ובסיס לחיים המקצועיים העתידיים. בניגוד לתלמידי בית ספר תיכון שלימודיהם הרבה יותר מובנים, הצלחה אקדמית של סטודנטים תלויה לא מעט ביכולת הניהול העצמי. סטודנטים נדרשים להתמודד בסביבה אקדמית שיש בה פחות מובנות ויש בה הרבה יותר דרישות ומשימות לימודיות. לשם כך יש חשיבות ליכולת לגייס משמעת אישית, כושר התארגנות, יכולת תיכנון ותיעדוף משימות וככלל להיות יעילים וממוקדים יותר. סטודנטים רבים חשים שהמשימות האקדמיות והמבחנים מעמיסים והזמן הפנוי ללמידה פעמים רבות מוגבל בשל הצורך לעבוד במקביל ללימודים, לכן אין פלא ששלב זה בחיים מאופיין בעומסים נפשיים ורמות מתח גבוהות.

Fight or Flight

לימודים אקדמיים מהווים אתגר לכל סטודנט, ובמהותם הם נשענים על היכולת להתרכז כדי להשלים עבודות ומבחנים ומגוון משימות אקדמיות. הקשב הוא מנגנון בסיסי לתפקודים מנטליים והיכולת להתמקד במשימה נתונה תוך כדי התעלמות ממסיחים היא בעלת חשיבות מרכזית. ביצועים איכותיים דורשים אמנם דורשים מידה מסוימת של מתח שהינה חיונית למוטיבציה והנעה למאמץ והצלחה. יחד עם זאת, רמה גבוהה מידי של מתח פוגעת בריכוז ומקשה על התפקוד והביצועים עד כדי תחושת שיתוק "ובלאק אאוט" במקרים רבים.

אנו מגיבים למתח באופן התואם מצבי הישרדות וסכנה קדומים. תגובת הגוף לקראת מבחן חשוב דומה לתגובה הגוף למראה נחש המתפתל בין השיחים. זוהי תגובה שמביאה להפעלה אוטומטית ומיידית של שינויים גופניים המכוונים להפנות אנרגיה מרובה לשרירים לצורך בריחה או מנוסה (Fight or Flight). אלא שתגובת הגנה זו המופעלת בין אם המצב מסוכן או בין אם רק מתפרש ככזה, פוגמת בתהליכים מנטאליים מפותחים יותר ובהם הריכוז, הזיכרון והיצירתיות, המשמעותיים לתהליכי הלמידה בשגרה ובמיוחד בתקופת הבחינות. זהו תהליך של מעגל שלילי ומתסכל שבו ככל שהמתח גובר רמת הריכוז יורדת ועמה גם הביצועים וזאת ללא קשר למידת ההשקעה והמאמץ.

להיות סטודנט בימי קורונה

ואם לא דיי בכך, הרי שתקופת הקורונה הביאה עמה אתגרים וקשיים שעולם האקדמיה לא הכיר כמותם. מגוון הקשיים שחווים סטודנטים בתקופת הקורונה, העמימות וחוסר הוודאות, החששות הבריאותיים, מגבלות הריחוק החברתי המונעים קרבה ותמיכה של חברים והצורך להסתגל למדיום לימודי חדש. כל אלו מאתגרים את יכולת ההתמודדות והתפקוד האקדמי, שמחד מביאים לעלייה ברמות המתח, ובו בזמן מביאים מאידך גם לירידה ברמת האנרגיה ולעייפות. המונח תשישות זום (Zoom Fatigue) הינו מושג חדש מתוצרת מגיפת הקורונה, המייצג עומס של תקשורת וידאו הגורם לכך שהקשב מתחלק בין מספר רב של משתתפים. הצורך לפענח שפת גוף והבעות פנים דורש אנרגיה ופעילות מוחית מוגברת ולאורך זמן מביא לעייפות.


במקרים רבים סטודנטים נתקלים גם בקשיים טכנולוגים וסביבתיים: בעיות בחיבור רציף לאינטרנט, רעשים בבית ותחושה של כניסה למרחב הפרטי. ולכן, על אף שישנם גם יתרונות בלמידה מרחוק סטודנטים רבים מדווחים על קשיי ריכוז, שעמום וחוסר מעורבות בנעשה בשיעור הווירטואלי. העומס והמתח המצטברים מכל אלו, עלולים להפוך כרוניים ואף להשפיע על המצב הנפשי והבריאותי.

טיפול ביופידבק להפחתת מתח והגברת הריכוז בלימודים

הביופידבק מצייד במיומנויות שבעזרתן ניתן להשפיע על התגובה שלנו למתח. הוא מאפשר להפחית לחץ ועוררות כדי להגיע למצב מודע קשוב ונינוח – הבסיס לתפקוד איכותי ולביצועים מיטביים. במהלך הטיפולים לומדים לעצור לרגע, לזהות את רמות המתח, להאט קצב נשימה להרפות מתח שרירי ולחזור לאיזון. זהו תרגול שמסייע לאמן את כושר הקשב והריכוז שלנו ואת היכולת להימנע משלל הסחות הדעת באופן שמביא לשליטה מנטאלית גבוהה יותר.

בטיפול ביופידבק לומדים לווסת את רמות העוררות כך שבמצבי מתח מוגבר נדע להפחית דריכות, ומנגד, במצבי עייפות וירידת אנרגיה נוכל להשפיע דווקא בכיוון של הגברת האנרגיה, הערנות והריכוז. בתחילה נתרגל מול צג המחשב עם משחקי אימון לריכוז, ובהדרגה נוכל ליישם שינויים אלו באופן אקטיבי גם בשגרת החיים תוך כדי משימות למידה ומבחנים כדי להביא לתפקוד מיטבי גם בזמנים יוצאי דופן כמו אלו.

שיהיה בהצלחה!