תוכן ראשי

שיטת אלכסנדר – טיפים לשיפור הבריאות דרך תנועה

שיטת אלכסנדר: איך ניתן לשפר את הבריאות דרך תנועה 

מיכל צנדקוביץ', מורה מקצועית בשיטת אלכסנדר, מסבירה מדוע לתנועה שלנו יש השפעה כל כך מכרעת על בריאותנו

"שנת קורונה" הפכה את חוסר הוודאות הבריאותי, הכלכלי והחברתי לחלק יומיומי משגרת חיינו ופגעה בצורך הבסיסי שלנו בתחושת שליטה ושקט נפשי. תנאים אלו מעלים את רמות הסטרס בגוף ובאים לידי ביטוי במתח שרירי מוגזם. כאשר אנו מצויים במצב של מתח במשך פרקי זמן ארוכים, הוא הופך לדפוס יציבתי, להרגל, ולחלק קבוע מן השימוש שלנו בגוף ויש לזה מחיר בריאותי.

בנוסף, הצטמצמה הפעילות הפיזית שלנו לשטח הבית: אנחנו הולכים פחות ויושבים יותר, ולזה מתלווה שימוש רב מן הרגיל במסכים. מחסור בתנועה, ישיבה שפופה ומכווצת ומבט עיניים מקובע למסכים מביא לעייפות מוגברת, לנוקשות באזור הצוואר, הכתפיים והגו ועלול במשך הזמן להוביל לכאבי צוואר וגב שלעיתים מקרינים גם לראש, לזרוע ולשכמות.

ישיבה ממושכת במנחים שונים של קריסה והשתופפות מביאה ללחץ לא רק על חוליות עמוד השדרה, אלא גם על איברי חלל הבטן, כמו מערכת הנשימה, הדם, העיכול, שנדחסים תחת הגוף השפוף מעליהם ותפקודם נפגע.

באילו מצבים מועילה שיטת אלכסנדר?

שיטת אלכסנדר יכולה להועיל בכל אותם מצבים וסימפטומים שמקורם בהתנהלות גופנית לא נכונה ובמתח פסיכו-פיזי מוגבר. הטכניקה נותנת כלים, ידע ויכולת להשתמש בעצמנו באופן נכון ויעיל בחיי היומיום. לפי עקרונות השיטה, האדם נמצא במיטבו מבחינה בריאותית, כאשר הוא משתמש בגופו באופן כזה שבו לא מופעל מתח מיותר על אף אחד מחלקיו. בטיפול בשיטת אלכסנדר מקבלים המטופלים כלים ועקרונות טובים, שבעזרתם ילמדו לזהות את המתח המיותר ואת הרגליהם האישיים המביאים לכאב ולבעיות תפקודיות. לאחר מכן לומדים כיצד לעצור אותם, ולהחליפם בשימוש מיטיב ויעיל יותר. שינוי השימוש יביא לשיפור התפקוד והקלה בסימפטומים. הטכניקה מפתחת מודעות עצמית ומקדמת תחושות של בטחון ושליטה על איכות החיים שלנו.

איך עובד הטיפול בשיטת אלכסנדר?

הטיפול מורכב ממגע מכוון של המטפל/ת בזמן תנועה ומנוחה ומלווה בהסברים מילוליים שנותנים תוקף ומשמעות לחוויות הנלמדות בעזרת המגע.

איך לשפר את הבריאות באמצעות תנועה?
שני טיפים לשיפור המודעות לתנועה:

1. הביטו על הידיים שלכם בזמן שאתם משתמשים בהן: האם אתם לוחצים חזק מידי על הכוס/מברשת השיניים/מוט הבלנדר/ההגה וכן הלאה? האם פרקי האצבעות מלבינים ואתם מתעייפים מהר מפעולות פשוטות אלו? שימוש עם פחות עוצמה ולחץ הופך אותה לקלה יותר ומאפשר לבצע אותה לפרקי זמן ארוכים מבלי להתאמץ.

2. הרחיקו את עצמכם פיזית מן המסך: לא, אנחנו לא מתכוונים רק להפחית את משך זמן המסך, אלא ממש להרחיק את גופכם ואת פניכם ממנו. לכולנו יש נטייה לאחוז בטלפון הנייד נמוך בגובה האגן ואז להשתופף מטה ולקרב את הפנים והצוואר אליו. השאירו את ראשכם נישא מעלה, אחזו בנייד ביד כפופה במרפק והגביהו את היד אל הפנים, אפשר גם להניח את המרפק על משטח מוגבה כמו כרית, או שולחן.

שיהיה בהצלחה ובתנועה מתמדת!