תוכן ראשי

עוברים לתזונת אביב | מכבי טבעי

עוברים לתזונת אביב

 

החורף שעבר עלינו השנה היה ארוך מהרגיל. בחודשים האחרונים נוספה עליו גם מגפת הקורונה שהשפיעה על כולנו.

היינו סגורים בבתים, אכלנו יותר מידי ולא תמיד מה שטוב לנו, זזנו פחות וייתכן וגם צברנו יתר על המידה...

האוכל בחורף מאופיין בתבשילים המתבשלים לאט, באוכל המתובל בתבלינים מחממים, מורכב מפחמימות כבדות. כעת האביב הגיע, ובאופן טבעי – זה הזמן לשנות את התזונה שלנו.  

עונת האביב היא הזמן להתחלות חדשות. זמן להתחדשות, זמן להתחיל שינוי באורח החיים.

זמן לקום מוקדם, למי שיש אפשרות אפילו לעשות פעילות ספורט קצרה לפני ארוחת הבוקר.

זה זמן פריצה, אם מסתכלים סביב, רואים פריחה נהדרת והרבה ירוק מסביב . צמחים חדשים פורחים.

זה הזמן לשנות את צורת האכילה שלנו ולעבור מתבשילים כבדים ופחמימות כבדות למזון קליל יותר המצריך בישול פחות ארוך וכבד.

באופן טבעי, הגוף ניזון טוב יותר מחומרים שמתאימים לעונה, מאוכל בריא וטבעי . אוכל כפי שהוא נברא ולא אוכל עם תוספים לא טבעיים כמו חומרים משמרים וצבעי מאכל, טעם וריח.

כשהגוף מתחיל לנקות את עצמו, אנחנו מרגישים פחות כבדים והרבה יותר קלילים.

ברפואות המסורתיות הבינו שהטבע שגדל סביבנו, בא ללמד אותנו איך להתאזן. למעשה, אנחנו רק צריכים להיות קשובים למה שקורה מסביב ומכאן החשיבות לאוכל טרי ועונתי .

התנועה הטבעית בעונה זאת, על פי המסורות ברפואה סינית ומשלימה, היא רוח שבאה מהשמים, אלמנט העץ שמגיע מהאדמה. בגוף הדבר מתבטא בזמן הדומיננטיות של אזור כבד וכיס מרה .

מה שמתאים לעונה זה הצבע הירוק והטעם החמוץ.

אם נסתכל על הכבד וכיס המרה מבחינת הרפואה המערבית, הם נמצאים בחלק הימני העליון של הבטן ומחוברים ביניהם על ידי צינור המרה.

תפקידי הכבד מרובים ומכאן חשיבותו הרבה. הכבד מיצר מיצי מרה, חומרי קרישה שונים, כולסטרול (מחצית מהכולסטרול מיוצר בכבד ומחצית מגיע מהאוכל).

כמו כן, הכבד מאחסן גליקוגן (מאגר של רב סוכרים) שמשוחרר בעת הצורך, משמש למאגר ויטמינים ומינרלים ותפקיד נוסף ומאד חשוב שלו הוא נטרול רעלים והפרשתם מחוץ לגוף (אלכוהול, קפאין, תרופות, הורמונים ועוד).

בכיס המרה נוצרים ונאגרים מיצי המרה, האחראים על פירוק שומנים ומסייעים בספיגת ויטמינים מסיסי שומן (A D E K ).

הטיפים שלנו :

  • אוכל קליל, ירקות ירוקים וטעמים חמוציים משפרים את תפקוד הכבד כיס מרה .
  • ניתן להתחיל את הבוקר בשתיית מים חמימים ומעט לימון, כמה טיפות לימון יספיקו.
    לאחר מכן מתאימה מאד ארוחת בוקר המכילה דייסת שיבולת שועל. ניתן לקחת בבוקר 4 כפות, לבשל בשלושה רבעים של כוס מים ולגרד פנימה תפוח ירוק.
  • דגן נוסף שמתאים לעונה זאת הוא שיפון. פרוסת לחם שיפון (שטעמו מעט חמוץ), עם ממרח ירוק כמו פסטו
  • ממרח ירוק נהדר נוסף הוא הסלסה ורדה שמגיע מאטליה ממחוז פיימונטה שבצפון המגף: טוחנים 2 זרי פטרוזיליה במעבד מזון עם 4 שיני שום (אגב, זו העונה שבה ניתן למצוא שום טרי נהדר), עם מעט מלח ופלפל שחור, פרוסת לחם שיפון שטבול בחומץ, כמה צלפים ו2 דגי אנשובי. טוחנים את הכול ומוסיפים שמן זית.
  • בתקופה הזו, יש שפע נהדר של ירקות בשווקים: כרשה, בצל ירוק, ברוקולי, סלרי, עולש, ארטישוק, נבטים, תרד, אפונה ירוקה שטוחה, שעועית ירוקה, פול, חובזה, אספרגוס, קישואים, זוקיני.
  • רעיון נוסף למרק אביבי ירוק ובריא - מרק אספרגוס.
    לאדות בסיר עם שמן זית בצל לבן חתוך לקוביות, להוסיף כמה קישואים בהירים.
    לוקחים זר שלם של אספרגוס, חותכים קצוות יבשים. את ראשי האספרגוס חולטים בנפרד במים רותחים, את הגבעולים מוסיפים לקישואים. מבשלים עם מלח, פלפל שחור ואבקת ירקות אורגנית, כשהכול רך טוחנים בבלנדר. מגישים עם ראשי האספרגוס שחלטנו בנפרד.
  • קטניות שמתאימות לעונה הן פול ירוק, עדשים ירוקות, שעועית מש, טמפה, אפונה ירוקה יבשה.
  • דגים שמתאימים לעונה כרגע הם דגים לבנים כמו מוסר, דניס, לברק. ניתן פשוט לאפות אותם בתנור עם מעט שמן זית ולימון.
  • השמנים המתאימים לעונה זאת הם שמן זית וטחינה בשילוב זרעי דלעת.
  • הפירות המומלצים הם שזיפים, דובדבנים, שסק, תותים, תפוחים ואגסים.
  • יוגורט כבשים ועיזים גם הם מומלצים בגלל חמיצותם.
  • ניתן בין הארוחות לאכול קצת תותים עם יוגורט או להכין לפתן אגסים ותפוחים.
  • חליטות תה שמתאימות לעונה - לימונית, לואיזה, מליסה, גרניום לימוני, עשב לימון.
  • כמובן שניתן לאכול גם דברים אחרים אבל חשוב לתת כעת דגש לטעם החמוץ ולצבע הירוק.
  • חשוב מאד להקפיד על ארוחות מסודרות סביב שולחן ולא לנשנש כול היום.
  • פעילות ספורטיבית, מכל סוג, חשובה על מנת לייצר תנועה וגם להשפיע על האיזון הקלורי (כמה קלוריות נכנסות וכמה הגוף מוציא).

כשאוכלים בהתאם לעונתיות, אוכל טרי בכמויות נכונות - הגוף יודע לאזן את עצמו.

חשוב לציין כי הכתוב כאן הינו כללי ולא מותאם לאדם ספציפי. בעת הטיפול באדם, יש כמובן להתאים לו אישית את התפריט בהתאם למצבו הבריאותי והעדפותיו. יעוץ פרטני כולל התאמה לעונה אך הכמות משתנה בהתאם לאדם והאוכל משתנה בהתאם לסימפטומים איתם מגיע האדם - וכמובן העדפותיו האישיות. 

להתחלות טובות וחדשות

אורנה גולדשמידט

נטורופתיה ומקרוביוטיקה

מכבי טבעי

מרחבים זיכרון יעקב וחיפה