תוכן ראשי

חוסן נפשי, חוסן גופני ומה שביניהם

חוסן נפשי, חוסן גופני ומה שביניהם

ד"ר לאון קלמן

רופא מייעץ ומנהל רפואי של מחוז השרון, מכבי טבעי

 

האם הייתם רוצים לפתח חוסן נפשי, להתחזק מנטלית, ולהפוך ליציבים יותר? אני מניח שכן, הרי מי לא היה רוצה להתחזק נפשית, ובמיוחד בתקופה הלא פשוטה העוברת על כולנו. אך האם זה בכלל אפשרי?

כיצד לחזק את הגוף אנחנו יודעים: אם נתמיד בספורט, נקפיד על תזונה נכונה, ננוח כמות שעות מספקת – ככל הנראה שנתחזק פיזית, זה ידוע. אך האם ניתן להתחזק נפשית?

החדשות הטובות הן: כן! ניתן לחזק את עצמנו מבחינה נפשית. בעבר הכלים לחיזוק הנפש היו זמינים לשימושם של לוחמי יחידות מובחרות, ספורטאי על וכדומה. אך היום כל אחד יכול ללמוד כיצד לחזק את הנפש, והאמת היא שבהחלט כדאי לכולנו להשקיע גם בזה, ולא רק בגוף.

בואו נדבר על ה"איך"

התחום שחוקר את הנושא נקרא Psychological Resilience או בעברית ״חוסן נפשי״. חוסן נפשי הוא היכולת שלנו לחזור במהירות אל המצב השכלי והרגשי בו היינו לפני משבר. להתאושש ממכה. לקום על הרגליים. כמו שנאמר "כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים". אז איך הופכים לחזקים למען המשפחות שלנו, למען הקרובים שלנו, ולמעננו? להלן שלושה טיפים מעשיים.

אך קודם שאלה: ״נפש בריאה בגוף בריא״ – האם שמעתם את המשפט הזה בעבר? אני בטוח שכן. אבל האם המשפט הזה נכון באופן מוחלט? לא ממש. בשנים שעבדתי במחלקות פסיכיאטריות סגורות ראיתי מטופלים רבים בריאים מאוד בגופם, חלקם אפילו ספורטאים דגולים, ועדיין הם היו ‎במצב של פסיכוזה קשה או פירוק נפשי קיצוני אחר. זאת משום שבריאות הנפש לא עומדת ביחס ישיר לבריאות הגוף. למרות זאת, יש קשר בין בריאות הגוף ובריאות הנפש.

1. היכנסו לכושר: 150-300 דקות בשבוע

באופן כללי, כל מה שתורם לבריאות הפיזית תורם גם לחוסן נפשי. אז, הטיפ הראשון הוא לשאוף אל בריאות פיזית ולהיות בכושר. מחקרים מראים שחיזוק הגוף, כלומר עיסוק בפעילות גופנית (וההמלצה היא 150-300 דקות פעילות גופנית בשבוע) מחזק גם את הנפש. להיות בכושר לא מהווה הבטחה לבריאות הנפש אבל מעלה את החוסן הנפשי ומשפר את הסיכויים להתאוששות מהירה ממשבר. לכן, אני ממליץ בחום להקדיש זמן לאימונים, לקחת אחריות ולמרות שזה מאתגר, ולהכניס את הפעילות הגופנית ללו"ז השבועי. זה לא קל אבל זה משתלם גם לגוף וגם לנפש.

2. טפחו מערכות יחסים

הטיפ השני, כמו הראשון, קשור גם הוא לבריאות הגוף והנפש כאחד. במספר מחקרים גורם זה עלה בתור היחיד שהשפיע באופן משמעותי ביותר על מצבנו הגופני והנפשי, וגם על תחושת הטוב הכללי שלנו
ה-wellbeing. והפקטור הזה הוא: מערכות יחסים.

יחסים קרובים, איכותיים, ובטוחים שומרים על בריאותנו בצורה ממשית. מעבר לזה הם גם תורמים לתחושת האושר שלנו. במחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד לפני מספר שנים נטען שליחסים עם בן / בת הזוג יש יותר השפעה על שיעור התמותה של גברים ממחלות לב מאשר לרמת הכולסטרול בדם. אז אנא שימו לעצמכם תזכורת - עם סיום הקריאה הרימו נא טלפון לבת הזוג, לבן הזוג, לחבר קרוב שקצת הוזנח במרוץ החיים. זה ישמור גם עליו וגם עליכם.

3. היו מודעים למה שקורה עכשיו

להיות מודע, להיות נוכח, להית mindful. זאת להבדיל מלחיות "בסרטים" של המחשבות שלנו. גם כאן מחקרים מראים שלהיות כאן ועכשיו זה לא רק סלוגן יפה אלא מתכון ממשי לחיזוק הנפש. בנוסף, הוא גם מעלה את תחושת השמחה הפנימית.

איך ניתן לתרגל מודעות? פשוט להתרגל לשים לב ל"איפה אנחנו". לשים לב שאנחנו עם הילד שלנו כשאנחנו מדברים עם הילד ולא ב"סרט" של השיחה האחרונה עם הבוס. כשאנחנו בעבודה לשים לב שאנחנו בעבודה ולא ב"סרט" של הריב האחרון שהיה עם החברה וכן הלאה.

ואפשר גם לתרגל מיינדפולנס. המיינדפולנס הוא תרגול מנטלי העוזר לנו להיות נוכחים ברגע הזה. תרגול זה הוכח מדעית כתורם לחוסן נפשי, בכך שהוא מעמיק את הרוגע הפנימי ומחזק את תחושת השמחה.

ככל שתרבו ליישם את הטיפים ואף להפוך אותם להרגלים, כך תוכלו להתחזק נפשית ולהפוך לאנשים רגועים ושמחים יותר להנאתכם ולהנאת המעגלים הקרובים אליכם.

בברכת בריאות שלמה,
ד"ר לאון קלמן, רופא מייעץ ומנהל רפואי של מחוז השרון, מכבי טבעי.