תוכן ראשי

הכל פורח: פתרונות טבעיים לאלרגיה

הכל פורח: פתרונות טבעיים לאלרגיה

ליטל מאני

האביב בפתח ויחד עמו פורחות גם שלל האלרגיות העונתיות. ריכזנו עבורכם 10 דרכים טבעיות לחזק את המערכת החיסונית ולנצח את האלרגיות

חלק מאיתנו שמח ומאושר שהאביב בפתח, אך יש גם לא מעט אנשים שעבורם העונה הפורחת הזו מסמנת את תחילת של האלרגיות העונתיות.

מהי אלרגיה ומה גורם לאלרגיה?

אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון לחומרים שמערכת החיסון מזהה בטעות כ"אויבים" של הגוף. חומרים אלה נקראים אלרגנים. קיימים סוגים רבים של אלרגנים, בהם ארס דבורים, אבקנים, הפרשות של קרדית אבק הבית, שיער וקשקשת של בעלי חיים, חומרי ניקוי, סוגי מזון מסוימים כמו בוטנים, דגים, ביצים וחלב ועוד.

כשמערכת החיסון, שתפקידה להגן על הגוף מחיידקים, וירוסים וחומרים אחרים, מזהה את האלרגן כאיום, היא מייצרת נוגדנים וחומרים כימיים כדי להילחם בו. אם האלרגן חודר לגוף, למשל באמצעות מגע עם העור, הגוף משחרר חומר כימי שנקרא היסטמין במטרה להרוס את האלרגן. שחרור ההיסטמין גורם לסימפטומים של תגובה אלרגית.

מהי קדחת השחת (נזלת אלרגית)?

קדחת השחת, שנקראת גם נזלת אלרגית, היא האלרגיה הנפוצה ביותר. היא מופיעה בעיקר בחודשי פברואר עד אוקטובר ומתבטאת בתסמינים כמו נזלת שקופה, לחץ בסינוסים, גודש באף, דמעות וגרד בעיניים, עיגולים שחורים ונפיחות מתחת לעיניים, עייפות, גרד באף ובחך, ליחה, שיעול והתעטשויות.

למרות שתסמיניה מזכירים תסמינים של צינון, נזלת אלרגית אינה נגרמת מווירוסים, אלא מתגובה לאלרגנים כמו אבק פרחים וקרדית אבק הבית. הדרך המקובלת לטפל בה היא בעזרת תרופות נוגדות אלרגיה (אנטי-היסטמיניות), אבל אפשר להיעזר גם בתזונה, בצמחי מרפא ובתוספי תזונה כדי להתגונן מפניה.

פתרונות טבעיים לנזלת אלרגית

יש מספר ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא וחומרים טבעיים נוספים שיכולים למתן תסמינים של נזלת אלרגית. ניתן לצרוך אותם כתוספי תזונה או לצרוך מזונות שמכילים ריכוז גבוה שלהם.

קוורציטין
מקטין את שחרור ההיסטמין המעורב ביצירת התגובה האלרגית. מצוי במזונות כמו בצל אדום, פירות יער, שמן זית, תפוח עץ, תה ירוק, דובדבנים, ענבים אדומים, יין אדום, פירות הדר וכוסמת. יעיל במיוחד כשנוטלים אותו כתוסף.

בטא קרוטן
חומר המוצא שממנו הכבד מייצר ויטמין A שמתמרץ את המערכת החיסונית. מצוי בירקות כתומים וירוקים (גזר, דלעת, בטטה, פלפל כתום, חסה, רוקט ופטרוזיליה).

אבץ
מינרל שמתמרץ את המערכת החיסונית ונמצא במזונות כמו עוף, גרעיני דלעת ודגנים מלאים.

ויטמין C
תורם לחיזוק המערכת החיסונית ומצוי בשפע בירקות ובפירות כמו פירות הדר, שעועית ירוקה, ברוקולי וכרובית. כשהוא ניטל כתוסף הוא מסייע לשקם את רקמות הריריות באף, בלוע ובגרון שנפגעות ומתייבשות עקב האלרגיה.

ויטמין E
מסייע במניעת דלקת ומחליש את הדלקתיות שנוצרת בגוף כתוצאה מתגובה אלרגית. מצוי בריכוז גבוה בשמן זית, אבוקדו, שקדים ואגוזים.

אומגה 3
מווסתת את התגובה הדלקתית של הגוף בזמן אלרגיה ועוזרת להחליש אותה. מצויה במזונות כמו סלמון, סרדינים, מקרל, זרעי פשתן ואגוזי מלך.

אסטרגלוס
לצמח המרפא הזה מייחסים יכולת לשפר את התקשורת בין תאי הגוף. כשל בתקשורת זו הוא אחד הגורמים לכך שהגוף "מתבלבל" ומזהה גורמי סביבה ניטרליים כאויבים שהגוף צריך להילחם בהם. ברפואה הסינית צמח האסטרגלוס נחשב למחזק של אנרגיית הריאות, שאחראיות על מערכת החיסון.

סקוטלריה סינית
צמח מרפא שמאט את שחרור ההיסטמין ועל ידי כך מפחית את התסמינים האלרגיים.

סמבוק שחור
מסייע לשקם את רקמות הריריות באף, בלוע ובגרון שנפגעות ומתייבשות במהלך האלרגיה ועקב כך גורמות להחמרת התסמינים.

סרפד
מקל על תסמיני האלרגיה. אפשר להוסיפו למרק, לקציצות או לשתות כחליטה (הצמח מאבד את תכונותיו הצורבות לאחר בישול של כ-5 דקות, חליטה או ייבוש).

* המלצות אלו אינן מהוות תחליף לייעוץ רפואי או מקצועי.

מה לא לאכול בזמן אלרגיה

  • צבעי מאכל (טרטרזין וסנסט ילו). מצויים במזונות מעובדים ומגבירים את פעילות ההיסטמין שמעורב בהתפתחות התגובה האלרגית.
  • שמן תירס, סויה וטחינה. מכילים אומגה 6, שהיא אבן בניין לחומרים מחוללי דלקת.
  • חיטה, שוקולד, גבינה צהובה, טונה, יין אדום ובירה. כולם מכילים צורה של היסטמין הדומה לזה שהגוף מייצר בזמן אלרגיה.
  • בשר קפוא, מעובד או על האש, אוכל מטוגן בשמן עמוק. כולם מעודדים דלקתיות בגוף.
  • חלב פרה, בוטנים, פירות הדר. כאשר הם נצרכים בכמות גדולה הם מעודדים היווצרות ליחה ועלולים להחמיר מצב של נזלת אלרגית.


ייעוץ מקצועי: תמיר גרבי, נטורופת במכבי טבעי ומרצה במכללת רידמן

הכתבה פורסמה במכביתון בחודש מרץ 2019 >